گواهینامه مدیریت

اخذ ایزو و مراحل اخذ گواهینامه ایزو یکی از مهم ترین سوالاتی است که ذهن مدیران شرکت ها و سازمان ها را درگیر کرده است. برای مدیران سازمان ها مهم است که بدانند شرایط اخذ گواهینامه ایزو معتبر و نحوه دریافت گواهینامه ISO برای شرکت یا سازمان آن ها چگونه می باشد. به عبارت دیگر این که مراحل اخذ گواهینامه ایزو و ترتیب و توالی فرایندهای آن به صورت شفاف چگونه صورت می پذیرد.

گواهینامه مدیریت

پیام یا خواسته های خود را در این قسمت بنویسید. اگر  دقیقا نمی دانید که چه چیزی می خواهید و نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.

در این مقاله:

  • مقدمه استاندارد مدیریت
  • صدور گواهینامه سیستم
  • سیستم مدیریت
  • گواهینامه سیستم مدیریت
  • مدل توافق شده ایزو
  • ثبت و صدور گواهینامه ایزو

استانداردهای سیستم مدیریت

  • کدام ایزو بهترین است؟
  • چه گروهی به گواهینامه ایزو نیاز دارند؟
  • آیا اخذ گواهینامه ایزو رایگان است؟
  • تعلیق گواهینامه ایزو چه زمانی روی می دهد؟
  • ابطال گواهینامه ایزو چگونه شکل می گیرد؟

انتخاب کنید

مقدمه استاندارد مدیریت

استانداردهای ISO که الزامات یا راهنمایی هایی را برای کمک به سازمان ها در مدیریت سیاست ها و فرآیندهای خود برای دستیابی به اهداف خاص تعیین می کند. استاندارد های سیستم مدیریت (ایزو) به گونه ای طراحی شده است که در تمام بخش های اقتصادی، انواع و اندازه های مختلف سازمان ها و شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی متنوع قابل اجرا باشد.
 

صدور گواهینامه سیستم

خدمات صدور گواهینامه سیستم BRSM، خدمات صدور گواهینامه ای را ارائه می دهد که با به چالش کشیدن سیستم های مدیریت کسب و کار آنها، مطابق با استانداردهای مربوطه و با توجه به زمینه و حوزه محصول/خدمتی که فعالیت های آنها در آن ارائه می شود، ارزشی برای سازمان های مشتری می افزاید. ارزیابی انطباق و صدور گواهینامه راه مهمی برای اعتماد به محصولات، خدمات، سیستم های مدیریت و افراد است که سهم قابل توجهی در اقتصاد، سلامت، ایمنی و محیط زیست دارد.
همه ممیزان BRSM، متخصصان کارآزموده و کارکشته با تجربه بخش مرتبط هستند و از این رو بر موضوعات مهم درک و تمرکز دارند.  این به نوبه خود باعث ایجاد یک رابطه کاری می شود که با هم، تحویل محصول/خدمت را تضمین می کند، خطر را کنترل می کند و حوادث نامطلوب را محدود می کند، در یک محیط یادگیری، با تمرکز بر بهبود.   
BRSM یکی از ارائه دهندگان پیشرو گواهینامه معتبر سیستم های مدیریت است. این شرکت بین المللی، مجموعه گسترده ای از خدمات را در گواهینامه سیستم مدیریت و خدمات مرتبط ارائه می دهد.
از طریق رویکرد صدور گواهینامه مبتنی بر ریسک، انطباق سیستم شما با استانداردهای بین‌المللی را ارزیابی و میزان انطباق را گزارش می کند و همچنین اندازه‌گیری اینکه چگونه سیستم‌های کلیدی از فرآیندهای تجاری شما پشتیبانی می‌کنند و در عین حال عملکرد تجاری پایدار را در طول زمان ایجاد می‌کنند را برعهده می گیرد.

سیستم مدیریت

سیستم مدیریت روشی است که در آن یک سازمان بخش های مرتبط کسب و کار خود را برای دستیابی به اهداف خود مدیریت می کند. این اهداف می‌توانند به موضوعات مختلفی از جمله کیفیت محصول یا خدمات، کارایی عملیاتی، عملکرد زیست‌محیطی، سلامت و ایمنی در محیط کار و بسیاری موارد دیگر مرتبط باشند.

سطح پیچیدگی سیستم به زمینه خاص هر سازمان بستگی دارد. برای برخی از سازمان‌ها، به‌ویژه سازمان‌های کوچک‌تر، ممکن است صرفاً به معنای داشتن رهبری قوی از سوی صاحب کسب‌وکار، ارائه تعریف روشنی از آنچه از هر کارمند فردی انتظار می‌رود و نحوه مشارکت آن‌ها در اهداف کلی سازمان، بدون نیاز به مستندات گسترده باشد. کسب‌وکارهای پیچیده‌تر که به عنوان مثال در بخش‌های بسیار تحت نظارت فعالیت می‌کنند، ممکن است به اسناد و کنترل‌های گسترده‌ای نیاز داشته باشند تا بتوانند تعهدات قانونی خود را انجام دهند و اهداف سازمانی خود را برآورده کنند.
 


گواهینامه سیستم مدیریت چیست؟

گواهینامه سیستم مدیریت تاییدی بر قابلیت کارآفرینی سازمان هایی است که تصمیم گرفته اند ساختار خود را بهینه کرده و خود را به سیستم های مدیریت کارآمد، مهارت های مناسب و ابزارها و فرآیندهای داخلی مناسب (مانند شاخص های عملکرد) مجهز کنند. گواهینامه سیستم یک روش رسمی برای آزمایش و مستندسازی جامع فرایندها  و سیستم اطلاعاتی، چه فنی و چه غیر فنی، در یک محیط معین با استفاده از معیارهای ارزیابی تعیین شده توسط الزامات متنوع از جمله الزامات سیستم های مدیریت بر مبنای استانداردهای ایزو است.

گواهینامه سیستم مدیریت یک چارچوب اثبات شده برای ایجاد، نگهداری و بهبود مستمر فرآیندهای کیفیت داخلی و سایر فرآیندها فراهم می کند. این یک مرجع جهانی برای دسترسی به بازار و یک بلیط برای تجارت است.

مدل ISO: مورد توافق کارشناسان

استانداردهای سیستم مدیریت ISO (MSS) به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را با مشخص کردن مراحل تکرارپذیری که سازمان‌ها آگاهانه برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود اجرا می‌کنند، بهبود بخشند و فرهنگ سازمانی ایجاد کنند که به طور انعکاسی در چرخه‌ای مستمر از خود ارزیابی، اصلاح و بهبود عملیات شرکت کند. و از طریق افزایش آگاهی کارکنان و رهبری و تعهد مدیریت انجام می شود.

مزایای یک سیستم مدیریت موثر برای یک سازمان عبارتند از:

استفاده کارآمدتر از منابع و بهبود عملکرد مالی
بهبود مدیریت ریسک و حفاظت از مردم و محیط زیست
افزایش توانایی برای ارائه خدمات و محصولات سازگار و بهبود یافته، در نتیجه افزایش ارزش برای مشتریان و سایر ذینفعان
استانداردهای سیستم مدیریت نتیجه اجماع کارشناسان بین المللی با تخصص در مدیریت جهانی، استراتژی های رهبری و فرآیندها و شیوه های کارآمد و مؤثر است. استانداردهای سیستم مدیریت توسط هر سازمان بزرگ یا کوچک قابل پیاده سازی است.
 

کدام گواهینامه ایزو بهترین است؟

خانواده ISO 9000 شناخته شده ترین استاندارد مدیریت کیفیت در جهان برای شرکت ها و سازمان ها با هر اندازه ای است.

چه کسانی به گواهینامه ایزو نیاز دارند؟

صدور گواهینامه ایزو برای هر سازمانی ضروری است. این نشان از کیفیت و اعتبار برای هر شرکتی است. انواع مختلفی از گواهینامه ISO 9001 بر اساس نوع کسب و کار یک شرکت وجود دارد. مهم نیست که یک شرکت چقدر بزرگ یا کوچک باشد، گواهینامه ایزو همیشه یک دارایی برای سازمان است.


آیا اخذ گواهینامه ایزو رایگان است؟

هزینه صدور گواهینامه ISO IAF کمی گران است زیرا به ممیزی مناسب شرکت نیاز دارد و پس از آن آنها می توانند گواهینامه IAF ISO را صادر کنند. اما این ارزان نبودن دلیل بر اهمیت گواهینامه و اعتبار جهانی آن دارد و اخذ گواهینامه ایزو معتبر از جمله اهداف مستمر سازمانهای مترقی است.
 

 

تعلیق:

شروع فرایند تعلیق از نقض یک الزام مرتبط با گواهینامه ذکر شده در متن قرارداد می باشد مانند:
- آگاهانه، تخلف از قانون؛ مدارک و شواهد از عدم رعایت به الزامات قانونی / قانونی مربوط به سیستم مدیریت گواهی شده یا حفاظت از مصرف کننده
- انجام فعالیتهایی که مغایر تعهدات قانونی سازمان باشد
- مردود شدن بصورت پیوسته سیستم مدیریت مطابق الزامات قراردادی
- عدم پاسخگویی مناسب به عدم انطباقها
- عدم اطلاع رسانی به سازمان بیکران راهکار سعادت درخصوص تغییرات عمده
- بخش عمده ای از سیستم مدیریت دیگر اجرا نمی شود
- عدم اجازه برگزاری ممیزی مراقبتی و صدور مجدد با توجه به برنامه زمانبندی اعلام شده
- تخطی از هر یک از شرایط تعیین شده در متن قرارداد
- استفاده نادرست و نامناسب از علامت گواهینامه و مرجع صدور گواهینامه ایزو
- ارائه درخواست معتبر و قانونی از سوی مصرف کنندگان و یا وکیل آنها
- از طریق شواهد عینی و معتبر، سازمان مشتری داوطلبانه درخواست تعلیق موقت می نماید.
- مدارک و شواهدی از نقض قوانین و یا درخواست یک مقام دولتی که می تواند وضعیت گواهینامه را تحت تاثیر قرار دهد.
- مدارک و شواهدی از یک عمل غیر موثر در خصوص حوادث مهم و جدی
مدیریت و پرسنل دارای اختیار سازمان، صادرکنندگان گواهینامه درخصوص اقداماتی که بایستی انجام شود تصمیم گیری می نمایند. اگر تصمیم به تعلیق گرفته شود:
در مرحله اول گواهینامه تعلیق شده و در صورت برطرف نشده مشکل در زمان مقرر روند ابطال آغاز می گردد. بسته به جدی بودن مشکل، سازمان می تواند تصمیم به ابطال مستقیم گواهی نماید. درصورتیکه قسمتی از سیستم مدیریت یا گروه مشخصی از محصولات سازمان مشتری مردود شود، سازمان می تواند دامنه کاری را کاهش دهد.
سازمان از طریق هیئت مدیره اجرائی خود می تواند به سازمان مشتری امکان تعلیق را هشدار دهد.
تصمیم به تعلیق گواهینامه بایستی بصورت رسمی به دارنده آن اعلام گردد که شامل موارد ذیل می باشد:
- تدوین بیانیه ای مبنی بر تعلیق با توضیحات مناسب، استدلال مربوطه و اشاره به شواهد عینی
- دادن حق پاسخگوئی و درخواست رسیدگی مجدد به تصمیم اتخاذ شده و تخصیص 15 روز کاری دراین خصوص به سازمان مشتری.درخواست رسیدگی مجدد ممکن است از طریق روش اجرای شکایات به سازمان بیکران راهکار سعادت ارائه شود.
- تعیین تاریخ شروع تعلیق
- شرایط و موعد مقرر اقدام لازم در جهت لغو تعلیق و نتایجی که در صورت عدم تائید اقدامات انجام شده بدست خواهد آمد
- ابزاری جهت تصدیق اثربخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
- تدوین بیانیه ای که گواهینامه را معلق اعلام نموده و عدم استفاده تبلیغاتی از آن را ملزم می کند.
- تعلیق گواهینامه نبایستی بیشتر از 6 ماه طول بکشد

ابطال:

بیکران راهکار سعادت

شرکت بیکران راهکار سعادت BRS در زمینه خدمات ارزیابی انطباق در حوزه هایی مانند صدور گواهینامه ایزو سیستم مدیریت و ارائه انواع خدمات بازرسی و کنترل کیفیت فعال است و به اذعان صاحب نظران، در این حوزه ها همواره بعنوان یک شرکت پیشرو شناخته می شود. اين شركت با توجه به دریافت تاییدیه های مختلف از مراجع قانونگذار داخلی و بین المللی مجاز به ارائه خدمات مرتبط در منطقه بر اساس خط مشی ایجاد ارزش افزوده می باشد. ما با داشتن سال ها تجربه و با ارتقاء مداوم سطح دانش نظری و فنی خود، به طور پیوسته در حال بسط خدمات در جهت تامین نیازهای ذی نفعان و خدمت به مشتریان عزیزمان می باشیم . خدمات ما، به ذی نفعان این اطمینان را می دهد که محصولات و خدمات، با استانداردهای جهانی، مقررات محلی و الزامات خاص آنها مطابقت دارند. ما در کنار شما به 15 سال خدمت رسانی موثر مفتخریم.

ایزو

درصورت وجود موارد ذیل ابطال گواهینامه آغاز می گردد:
- سازمان مشتری شرایط تعلیق را برآورده نمیکند.
- تعلیق نمودن گواهینامه مناسب و کافی نمی باشد.
اقدام به ابطال گواهینامه بصورت رسمی اطلاع رسانی می شود که شامل موارد ذیل است:
- خاتمه دادن به استفاده از علامت گواهینامه و هر گونه اشاره به گواهینامه
- مرجوع نمودن گواهینامه و کپی های آن به سازمان بیکران راهکار سعادت
سازمان مشتری می تواند درخواست رسیدگی مجدد نماید که ممکن است از طریق روش اجرایی شکایات به سازمان ارائه شود.

فرایند صدور گواهینامه:

مراحل اخذ گواهینامه مدیریت