سیستم مدیریت کیفیت - استاندارد ایزو 9001 - ISO 9001 : 2015

در یک بازار جهانی، کنترل و تعادل باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت، حفظ ثبات و کیفیت در بین صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی به حفظ شرایط بازی کمک می کند و یکی از این سازمان ها ISO است. ایزو 9001  یک استاندارد بین المللی شناخته شده است که تمام تخصص و دانش مربوط به مدیریت کیفیت را در یک سند جمع آوری می کند. استاندارد ایزو به یک معیار واقعی برای شفافیت، قابلیت اطمینان و کیفیت برای همه نوع سازمان تبدیل شده است.

سیستم مدیریت کیفیت - استاندارد ایزو 9001 - ISO 9001 : 2015

پیام یا خواسته های خود را در این قسمت بنویسید. اگر  دقیقا نمی دانید که چه چیزی می خواهید و نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.

در این مطلب:

  • مقدمه (ایزو 9001 )
  • گواهی ایزو چیست؟
  • تعریف استاندارد ISO 9001
  • ایزو 9000 در مقابل ایزو 9001
  • چرا ISO 9001 مهم است؟
  • گواهینامه ISO 9001 به چه معناست؟
  • چگونه می توانم از استانداردهای ISO جدید مطلع شوم؟
  • جدول زمانی آموزش برای استانداردهای ISO چیست؟
  • مزایای ISO 9001 چیست؟
  • گواهینامه ISO 9001
  • ISO 9001 برای چه کسانی در نظر گرفته شده است؟

سیستم مدیریت کیفیت

  • هدف ایزو چیست؟
  • QMS و الزامات ایزو 9001
  • الزامات ISO 9001 چیست؟
  • سیستم مدیریت کیفیت چیست؟
  • 9001 چگونه پیاده سازی می شود؟
  • ممیزی ISO 9001 چیست؟
  • هزینه ایزو 9001 چقدر است؟
  • دریافت گواهینامه ایزو: نقشه راه اخذ ایزو 9001
  • کدام موسسات گواهینامه ایزو 9001 صادر می کنند؟
  • ممیزی ISO 9001
  • بعد از ممیزی ایزو 9001 چه باید کرد؟
تماس با ما
استاندارد ایزو 9001، سیستم مدیریت کیفیت ، ISO 9001

 

این مقاله به نیازهای افراد و سازمانها در رابطه با ایزو 9001 به شکل ذیل پاسخ می‌دهد:

کاربران و سازمان هایی که به دنبال درک کلی از محتوای ISO 9001:2015 هستند.

کاربران و سازمان‌هایی که خواهان راهنمایی هستند تا مطمئن شوند ISO 9001:2015 QMS خود با الزامات نسخه جدید مطابقت دارد.

کاربران و سازمان هایی که استفاده از ISO 9001:2015 را به عنوان پایه ای برای توسعه یک QMS جامع در نظر می گیرند.

مربیانی که برای همراهی با کلاس آموزشی یا دوره آموزشی ISO 9001:2015 به کتاب درسی نیاز دارند.

ممیزانی که مایلند سطح شایستگی ممیزی خود را افزایش دهند

اعضای گروه متخصصی که ISO 9001:2015 را توسعه داده اند، تلاش می کنند تا زمینه ای را برای همه الزامات فراهم کنند تا شما را قادر به توسعه و استقرار فرآیندهایی کنند که QMS شما را تقویت می کند. گرفتن یا حفظ گواهی ایزو هدف واقعی نیست. رضایت مشتریان و پایداری سازمانی باید از اهداف اولیه سازمان باشد.

مقدمه (ایزو 9001 )

در یک بازار جهانی، کنترل و تعادل باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت، حفظ ثبات و کیفیت در بین صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی به حفظ شرایط بازی کمک می کند و یکی از این سازمان ها ISO است. ISO 9001 یک استاندارد بین المللی شناخته شده است که تمام تخصص و دانش مربوط به مدیریت کیفیت را در یک سند جمع آوری می کند. استاندارد ISO به یک معیار واقعی برای شفافیت، قابلیت اطمینان و کیفیت برای همه نوع سازمان تبدیل شده است. نتیجه: تقریباً در همه بخش ها، ISO 9001 اکنون یک استاندارد شناخته شده است. اولین نسخه ایزو 9001 به سال 1987 برمی گردد. هر 5 سال یکبار کمیته ای متشکل از کارشناسان محتوای سند را ارزیابی می کنند، همانطور که در مورد سایر استانداردهای مدیریتی نیز وجود دارد. سپس کمیته تصمیم می گیرد که سند را همانطور که هست حفظ کند، آن را اصلاح کند یا استاندارد را پس بگیرد. از آنجایی که ISO 9001 آخرین بار در سال 2015 به روز شده است، نام کامل این استاندارد ISO 9001:2015 است.

گواهی ایزو چیست؟ (گواهینامه ایزو9001)

گواهی ایزو گواهی می دهد که یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستندسازی تمام الزامات استانداردسازی و تضمین کیفیت را دارد. ISO (سازمان بین المللی استاندارد) یک سازمان مستقل، غیر دولتی و بین المللی است که استانداردهایی را برای تضمین کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات، خدمات و سیستم ها ایجاد می کند.

گواهینامه های ISO در بسیاری از زمینه های صنعت، از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا تجهیزات پزشکی و مدیریت انرژی وجود دارد. استانداردهای ISO برای اطمینان از سازگاری وجود دارد. هر گواهی استانداردها و معیارهای جداگانه ای دارد و به صورت عددی طبقه بندی می شود. به عنوان مثال، یکی از معروف ترین و محبوب ترین گواهینامه های ایزو، ISO 9001:2015 است.

تعریف استاندارد ISO 9001

ISO 9001 استاندارد بین المللی برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت QMS است که توسط سازمان بین المللی استانداردسازی ISO منتشر شده است. این استاندارد در سال 2015 به روز شده است و به آن ISO 9001:2015 می گویند. برای انتشار و به روز رسانی، ISO 9001 باید مورد توافق اکثریت کشورهای عضو قرار می گرفت تا به یک استاندارد بین المللی شناخته شده تبدیل شود، به این معنی که توسط اکثر کشورهای جهان پذیرفته شده است.

سیستم های مدیریت کیفیت چیست؟ یک تعریف ISO 9001 این است که این استاندارد الزامات QMS را برای پیاده سازی برای شرکتی که می خواهد تمام سیاست ها، فرآیندها و رویه های لازم را برای ارائه محصولات و خدماتی که نیازهای مشتری و نظارتی را برآورده می کند و رضایت مشتری را بهبود می بخشد ایجاد کند، ارائه می دهد. سیستم های مدیریت کیفیت پایه و اساس فعالیت های تضمین کیفیت هستند.

گواهینامه ISO 9001:2008 شامل سه مؤلفه است: ISO، 9001، و 2015. هر مؤلفه چه چیزی را نشان می دهد:

ISO

همانطور که در بالا ذکر شد، ISO به سازمان بین المللی استاندارد اطلاق می شود. این سازمان استانداردها را تدوین می کند و این کار را به منظور صدور گواهینامه مشاغل یا سازمان ها انجام می دهد. صدور گواهینامه توسط شخص ثالث انجام می شود و سالانه آزمایش می شود.

9001

عددی که بعد از ISO ظاهر می شود استاندارد را طبقه بندی می کند. تمام استانداردهای خانواده ISO 9000 به مدیریت کیفیت اشاره دارد. ISO 9001 یکی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO است و معیارهایی را برای رعایت تعدادی از اصول مدیریت کیفیت تعریف می کند. به کسب و کارها و سازمان ها کمک می کند تا کارآمدتر باشند و رضایت مشتری را بهبود بخشند.

2015

عدد نهایی در گواهینامه ISO به نسخه استانداردی اشاره دارد که رعایت شده است و با سال تقویمی که آن استانداردها راه اندازی شده اند نشان داده می شود. 2015 پنجمین ویرایش ISO 9001 است. در سپتامبر 2015 راه اندازی شد و مید متالز فرآیندهای خود را برای مطابقت با مشخصات این جدیدترین نسخه به روز رسانی کرده است.

بازنگری فعلی استاندارد ISO 9001:2015 است. استاندارد ISO 9001 2015 که گاهی اوقات ISO 9001 revision 2015 نامیده می شود، در اکتبر 2015 منتشر شد و جایگزین نسخه قبلی ISO 9001:2008 شد. این تجدید نظر به روز شامل بسیاری از فرآیندهای بازنگری قبلی استاندارد، با تمرکز بیشتر بر تفکر مبتنی بر ریسک و درک بافت سازمان است. برای حمایت از این تغییر، یک تغییر ساختاری عمده از استاندارد ISO 9001:2008 رخ داد - بندهای اصلی استاندارد بین تجدید نظرهای 2015 و 2008 متفاوت است.

استاندارد ایزو 9001، سیستم مدیریت کیفیت ، ISO 9001

ایزو 9000 در مقابل ایزو 9001

در حالی که ISO 9001:2015 استاندارد فعلی ISO برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت است، اسناد دیگری در خانواده ISO 9000 وجود دارد که الزامات ISO 9001 را پشتیبانی می کند. ISO 9000 هفت اصل مدیریت کیفیت واقع در ISO 9001 را توضیح می دهد و تمام اصطلاحات مورد استفاده در استاندارد ISO 9001 را تعریف می کند. علاوه بر این، ISO 9004 راهنمایی هایی را برای موفقیت بیشتر سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ارائه می دهد و بر چگونگی بهبود فرآیندهای ISO 9001 با ارائه برخی از بهترین اطلاعات عملی تمرکز می کند.

چرا ISO 9001 مهم است؟ (اهمیت ایزو9001)

همانطور که در بالا گفته شد، ISO 9001:2015 یک استاندارد بین المللی شناخته شده برای ایجاد، پیاده سازی و حفظ یک سیستم مدیریت کیفیت برای یک شرکت است.در نظر گرفته شده است که توسط سازمانها با هر اندازه یا صنعتی مورد استفاده قرار گیرد و توسط هر شرکتی قابل استفاده است. به عنوان یک استاندارد بین المللی، ایزو9001 به عنوان مبنایی برای هر شرکتی شناخته شده است که سیستمی برای اطمینان از رضایت و بهبود مشتری ایجاد کند و به همین دلیل، بسیاری از شرکت ها این گواهی را از تامین کنندگان خود می خواهند.

گواهینامه ISO 9001 به مشتریان شما اطمینان می دهد که سیستم مدیریت کیفیت را بر اساس هفت اصل مدیریت کیفیت ISO 9001 ایجاد کرده اید. در واقع، ایزو 9001 آنقدر استاندارد ضروری و تأثیرگذار است که زمانی که گروه های صنعتی می خواهند استانداردهای صنعتی خود را ایجاد کنند، از آن به عنوان مبنایی استفاده می شود. این شامل AS9100 برای صنعت هوافضا، ISO 13485 برای صنعت تجهیزات پزشکی و IATF 16949 برای صنعت خودرو و.. است.

بررسی گواهینامه ISO 9001 در پایان سال2021 نشان می دهد که با وجود رکود جهانی، تعداد شرکت هایی که استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001 را اجرا کرده اند همچنان در جهان ثابت و حتی رو به رشد است.

گواهینامه ISO 9001 به چه معناست؟ (دریافت گواهینامه ایزو9001)

اگر سازمانی خود را دارنده "گواهینامه ISO 9001" اعلام کند و دریافت گواهینامه ایزو 9001 آن سازمان تایید گردد، به این معنی است که سازمان الزامات تعیین شده تحت ISO 9001 را برآورده کرده است. استاندارد ایزو 9001 سازمان ها را ملزم می کند که یک سیستم مدیریت کیفیت را تعریف و از آنها پیروی کنند که هم مناسب و مؤثر باشد و هم از آنها بخواهد مناطقی را که برای بهبود هستند شناسایی کرده و نسبت به این بهبودها اقدام کنند.

در نتیجه، معمولاً درک می شود که سازمانی که مدعی دریافت گواهینامه ایزو و اخذ ایزو 9001 است، سازمانی با محصولات و خدماتی است که استانداردهای کیفیت را برآورده می کند.

برای فروش به صنایع خاص، داشتن گواهینامه ISO 9001 مورد نیاز است - صنعت خودرو یا تجهیزات پزشکی یک نمونه محبوب است. استانداردهای ISO به سازمانها طرحی از کارهایی که در هر سفارش باید انجام شود، ارائه می کند. آنها به استانداردهایی دسترسی خواهند داشت که باید رعایت شوند، و ابزارهایی را برای اطمینان از کیفیت، ثبات و ایمنی در اختیار می گیرند. آنچه انجام می‌شود، نحوه بررسی کیفیت، و آنچه از سازمان درخواست می‌شود ، همه توسط ISO مشخص شده‌اند.

استانداردهای گواهی ایزو همچنین به مرتبط نگه داشتن محصولات و خدمات سازمانها کمک می کند. زمانی که استانداردها تغییر می کنند، سازمان دارنده گواهینامه ایزو نیز با آنها تغییر می کند. هنگامی که با مشتریان جدید کار می شود، جزئیات گواهینامه برای آنها ارسال می شود تا بدانند می توانند انتظار داشته باشند که الزامات ایزو و بندهای استانداردهای ISO برآورده شده اند.
 

چگونه می توان از استانداردهای ISO جدید مطلع شد؟ (دریافت گواهینامه ایزو مرتبط)

بهترین راه برای یادگیری در مورد استانداردهای ISO جدید، اصلاح شده یا به روز شده ابتدا از خود سازمان جهانی استاندارد ISO است. به عنوان سازمانی که استانداردها را تعیین می کند، آنها بهترین منبع خواهند بود. در ادامه شرکتهای صدور گواهینامه معتبر از جمله BRSM می توانند راهگشا باشند و خبرهای دست اول از تغییرات استاندارد ها در اختیار متقاضیان قرار دهند.

به‌علاوه، رسانه‌هایی وجود دارند که خلاصه‌ها و توضیحاتی درباره به‌روزرسانی‌های ISO ارائه می‌کنند تا به افراد و کسب‌وکارها کمک کنند تا آنها را درک کنند. به عنوان مثال، وب‌سایت های DRISO.IR و یا 9001SIMPLIFIED جزئیاتی را توضیح داد که با تغییر ISO 9001 از سال 2008 به 2015 چه تغییری کرد.

به‌روزرسانی 2015 ایزو9001 به شرح زیر است:

  • بندهای بیشتر
  • ساختار متفاوت (ساختار سطح بالا)
  • اصطلاحات مختلف
  • یک رویکرد فرآیندی
  • تمرکز بیشتر روی ورودی و خروجی
  • تفکر مبتنی بر ریسک در هسته آن است
  • تمرکز بر بافت سازمان
  • به روز رسانی رهبری و تعهد
  • ادغام و یکپارچگی بهتر با سایر استانداردهای ایزو

جدول زمانی آموزش برای استانداردهای ISO چیست؟ (یادگیری استاندارد ایزو)

در مجموع، جدول زمانی آموزش به عوامل متعددی از جمله درک الزامات، آمادگی یک سازمان و اندازه و پیچیدگی سازمان بستگی دارد. با این حال، اکثر افراد می توانند انتظار داشته باشند که گواهینامه ISO 9001:2015 خود را در مدت سه تا شش ماه دریافت کنند. به یاد داشته باشید، افراد نمی توانند گواهی ISO را دریافت کنند. فقط کسب و کارها و سازمان ها می توانند. همچنین شایان ذکر است که ISO این گواهی را ارائه نمی دهد. در عوض، صدور گواهینامه از طریق سازمان های شخص ثالث یعنی CB ها همانند شرکت BRSM امکان پذیر است.

زمانی که ISO 9001:2015 در سپتامبر 2015 در دسترس قرار گرفت، یک دوره انتقالی سه ساله برای کسب و کارها و سازمان ها وجود داشت تا فرآیندهای آموزش و به روز رسانی را دریافت کنند، که به کسب و کارها در هر شکل و اندازه زمان لازم برای دریافت آموزش و فرآیندهای به روز رسانی را می داد.

استاندارد ایزو 9001، سیستم مدیریت کیفیت ، ISO 9001


مزایای ISO 9001 چیست؟ (مزایای پیاده سازی و اخذ گواهینامه ایزو9001)

ISO 9001 به سازمان ها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که مشتریانشان به طور مداوم محصولات و خدمات با کیفیت بالا را دریافت می کنند که به نوبه خود مزایای زیادی از جمله مشتریان، مدیریت و کارکنان راضی به همراه دارد.

از آنجا که ISO 9001 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت موثر را مشخص می کند، سازمان ها متوجه می شوند که استفاده از استاندارد به آنها کمک می کند تا:

  • یک QMS را سازماندهی کنند
  • مشتریان، مدیریت و کارمندان راضی ایجاد کنند
  • به طور مداوم فرآیندهای خود را بهبود بخشند
  • صرفه جویی در هزینه ها داشته باشند
  • در واقع با پیاده سازی ایزو 9001 به شکل اصولی؛
  • برای ارائه محصولات و خدماتی که به طور مداوم نیازهای مشتریان را برآورده می کند
  • برای افزایش رضایت مشتری از طریق فرآیندهای بهبود مستمر
  • برای اطمینان از مطابقت آن با تمام الزامات قانونی و مقرراتی قابل اجرا
  • می توانید اطمینان حاصل کنید.

سایر مزایای دریافت گواهینامه ایزو 9001

از جهاتی دیگر 9 مزیت اخذ گواهینامه ایزو 9001 از قرار ذیل است:

درآمد بالاتر: شما مشتریان خود را با تمرکز مداوم بر نیازهای آنها و بهبود رضایت مشتری از طریق ایزو 9001 در اولویت قرار می دهید. با انجام این کار، مشتریان خود را نزدیک نگه می دارید، مشتریان جدید را جذب می کنید و در نهایت درآمد خود را افزایش می دهید.

کیفیت قابل نمایش: با یک سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ISO 9001، به مشتریان و سایر سهامداران خود اطلاع می دهید که محصولات یا خدمات قابل اعتمادی را ارائه می دهید.

هزینه های کمتر: با ساده سازی هوشمندانه فرآیندهای خود از طریق ایزو 9001 ، احتمال اشتباه را کاهش می دهید. علاوه بر این، سازمان شما کارآمدتر کار خواهد کرد، بنابراین نیازی به صرف زمان و تلاش زیادی برای اجرای آن نخواهید داشت.

انعطاف پذیری بیشتر: با چرخه Plan-Do-Check-Act و رویکردی که به شدت بر ریسک ها و فرصت ها تمرکز دارد، می توانید به طور موثر با تغییرات در بازار و سازمان خود مقابله کنید. سازگاری عالی یک مزیت رقابتی واضح از طریق ایزو 9001 است.

بازارهای جدید: برای سازمان های فعال بین المللی، ISO 9001 ابزار مهمی برای جذب و ترغیب مشتریان جدید برای خرید محصولات یا خدمات شما است. برخی از مشتریان و تامین کنندگان خارجی حتی از شما می خواهند که یک سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ISO 9001 داشته باشید تا با شما تجارت کنند.

بهبود رضایت مشتری: شما نیازهای مشتریان خود را از طریق ایزو 9001 برآورده می کنید. علاوه بر این، شما نیازهای آینده آنها را پیگیری می کنید. شما نه تنها می گویید که بهترین منافع آنها را در دل دارید، بلکه می توانید آن را نیز نشان دهید.

نمای کلی بهتر: شما بافت کامل سازمان خود را از طریق پیاده سازی ایزو 9001 ارزیابی می کنید تا تصمیم بگیرید که سهامداران شما چه کسانی هستند و چه انتظاراتی از شما دارند. با این رویکرد، شما بینش روشنی برای تعیین اهداف شرکت و شناسایی فرصت های جدید دارید.

سفارشی سازی: چه برای یک سازمان کوچک یا بزرگ، یک شرکت خصوصی، بخش دولتی، یک سازمان غیردولتی یا مؤسسه دانشگاهی کار می کنید، ISO 9001 استاندارد اصلی شما برای مدیریت کیفیت است.

مشارکت قوی تر: شما به طور فعال کارکنان خود را از طریق پیاده سازی ایزو 9001 در فرآیند کیفیت مشارکت می دهید، آنها را توانمند می کنید و به آنها مسئولیت های روشنی می دهید که منجر به بهره وری بالاتر و چهره های شاد در فضای کاری می شود.

در نوادا، ناحیه مدرسه شهرستان کلارک از ISO 9001 برای صرفه جویی 174 میلیون دلاری طی 10 سال در هزینه های واقعی و اجتناب از هزینه استفاده کرد. بیش از 3000 کارمند طبق استاندارد آموزش دیدند که سه مولفه حیاتی موفقیت سیستم را ممکن می‌سازد: آموزش، ارتباط و احترام، و کارایی.
 

استاندارد ایزو 9001، سیستم مدیریت کیفیت ، ISO 9001

ثبت و صدور گواهینامه ISO 9001

ISO 9001 استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت است. این بخشی از خانواده استانداردهای مدیریت کیفیت ISO 9000 است و امروزه توسط بیش از 1 میلیون کسب و کار استفاده می شود. این سیستم بهبود مستمری را ارائه می دهد که بر اساس نیازهای مشتریان شما هدایت می شود. این منجر به صرفه جویی در هزینه، بهبود کارایی و ثبات بیشتر خدمات قابل تحویل می شود.

ISO 9001:2015 جدیدترین نسخه استاندارد 9001 است که امروزه در دسترس است. این به طور دوره ای توسط ISO برای برآورده کردن انتظارات ذینفعان در حال تغییر و تحولات فناوری بررسی می شود.

9001 تنها استاندارد در سری ISO 9000 است که سازمان ها می توانند گواهینامه آن را صادر کنند. دستیابی به گواهینامه ISO 9001:2015 به این معنی است که یک سازمان موارد زیر را نشان داده است:

  • از دستورالعمل های استاندارد ISO 9001 پیروی می کند
  • الزامات خود را برآورده می کند
  • الزامات مشتری و الزامات قانونی و نظارتی را برآورده می کند
  • اسناد و مستندات را حفظ می کند

صدور گواهینامه استاندارد ISO 9001 می تواند اعتبار سازمان را با اثبات این موضوع به مشتریان که محصولات و خدمات آنها انتظارات مدنظشان را برآورده می کند، افزایش دهد. در برخی موارد یا در برخی صنایع، صدور گواهینامه مورد نیاز یا الزام قانونی است. فرآیند صدور گواهینامه شامل اجرای الزامات ISO 9001:2015 و سپس تکمیل ممیزی موفق ممیز شخص سوم همانند شرکت BRSM است که تأیید می کند سازمان آن الزامات را برآورده می کند.

چه مواردی برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 باید رعایت شود؟

سازمان ها هنگام شروع آماده سازی برای صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

هزینه های رجیستری برای ایزو 9001 شامل هزینه های ثبت و صدور، مراقبتی و ممیزی های تایید مجدد

سطح فعلی انطباق با الزامات ISO 9001

میزان منابعی که شرکت برای توسعه و اجرا به این پروژه اختصاص خواهد داد

مقدار حمایتی که از سوی مشاور سیستمهای مدیریت کیفیت مورد نیاز خواهد بود و هزینه های مربوطه

ISO 9001 برای چه کسانی در نظر گرفته شده است؟ (ایزو9001 برای چه سازمانهایی مناسب است؟)

بسیاری از متخصصان که مسئول سیستم مدیریت کیفیت در سازمان خود هستند می توانند از ISO 9001 بهره مند شوند، مانند:

  • مدیران کیفیت؛
  • ممیزان کیفیت داخلی مسئول تهیه، اجرا، گزارش و پیگیری ممیزی داخلی؛
  • مدیران پایداری و متخصصان مسئول کیفیت، سلامت، ایمنی و محیط زیست QHSE که در ادغام سیستم های مدیریت کیفیت نقش دارند.
  • ارزیابان ریسک و مدیران ریسک؛
  • اعضای تیم رهبری و مدیریت؛
  • صاحبان فرآیند.
  • و بسیاری دیگر که از ایزو 9001 بهره مند می شوند.

هدف ایزو چیست؟ چرا باید گواهینامه ایزو9001 دریافت کنیم؟

با تمام این صحبت ها در مورد استانداردهای ISO، معمولاً مخاطبان به دنبال این مطلب هستند که اصلاً ISO چیست. سازمان بین المللی استاندارد که به عنوان ISO شناخته می شود، زیرا این کلمه یونانی به معنای "برابری و یکسانی" است و این سازمان جهانی استاندارد یک سازمان بین المللی است که مجموعه های استانداردی از الزامات و دستورالعمل ها را ایجاد می کند تا به سازمان ها در سراسر جهان کمک کند تا به شیوه ای سازگارتر عمل کنند. سازمان ISO بیش از 22450 استاندارد را از طریق کمیته های فنی که شامل اعضایی از سراسر جهان است، توسعه، منتشر و نگهداری می کند. این استانداردها اطلاعاتی در مورد نحوه طراحی و ساخت محصولات، انجام تست و آزمون‌های خاص و ایجاد سیستم های مدیریتی ارائه می دهند.

توجه به این نکته ضروری است که سازمان جهانی ISO ، گواهینامه یا ممیزی یا ارزیابی انطباق را ارائه نمی دهد. ISO به شدت درگیر حفظ استانداردها است و ارزیابی شرکت ها در برابر استانداردها را به نهادهای صدور گواهینامه خارجی واگذار می کند.

تفاوت شرکتهای دارنده ایزو 9001 با دیگر شرکتها در چیست؟

این 4 مزیت بزرگ گواهینامه ISO 9001:2015 است:

احتمال بیشتری برای برنده شدن در مناقصه ها و دریافت مجوزها: دولت ها و شرکت های بزرگتر اغلب گواهی معتبر ISO 9001 را در الزامات خود برای مناقصه ها و/یا مجوزها لحاظ می کنند. نیازی به گفتن نیست: اگر شما یکی از آنها را داشته باشید یعنی گواهینامه ایزو را از مراجع معتبر مانند BRSM اخذ کنید، از رقبایانی که این کار را ندارند بهتر عمل می کنید.

شهرت و وجهه خارجی قوی: با داشتن گواهی ایزو 9001، به گروهی از سازمان‌ها تعلق دارید. شما فقط نمی‌گویید که مدیریت کیفیت را جدی می‌گیرید، بلکه صحبت را ادامه می‌دهید.

بهبود مستمر سازمان شما: چشم انداز ارزیابی های دوره ای بر مبنای ایزو 9001 تضمین می کند که شما چیزها را ساده نگیرید. شما باید به طور منظم اهداف خود را به روز کنید، که به نوبه خود به این معنی است که می توانید فرصت های جدید را شناسایی کرده و با چالش های جدید مقابله کنید.

نظرات کارشناسان مجرب: ممیزان مستقل سیستم مدیریت کیفیت، خط مشی، اهداف، فرآیندها، انعطاف پذیری، ریسک ها و سازمان را به طور کلی ارزیابی می کنند و در صورت تایید آنها، دریافت گواهینامه ایزو میسر می شود. آنها بیش از حد خوشحال هستند که تخصص خود را به اشتراک بگذارند و در مورد نحوه برخورد با معضلات خاص به شما توصیه کنند.
 

QMS و الزامات ایزو 9001

در ادامه سیستم مدیریت کیفیت و الزامات مدنظر ایزو9001 را باهم مرور می کنیم.

الزامات ISO 9001 چیست؟

ساختار ISO 9001 کاملاً مطابق با ساختار سطح بالا HLS است. HLS راهی است برای دادن ساختاری یکنواخت و الزامات همسو به ده‌ها استاندارد مدیریت ISO، که ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه و مدولار را آسان‌تر می‌کند. اگر با یک استاندارد (یا ماژول) مدیریت شروع کنید، سپس می توانید به راحتی دیگری را اضافه کنید، مانند( ISO 14001 مدیریت زیست محیطی یا ISO 45001 مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی)

ساختار استاندارد ISO 9001:2015 به 10 بخش (بند) تقسیم شده است. سه مورد اول مقدماتی هستند، در حالی که هفت مورد آخر شامل الزامات سیستم مدیریت کیفیت است که یک شرکت می تواند بر اساس آن گواهی نامه ایزو 9001 دریافت کند.

به طور دقیق تر، HLS به این معنی است که ISO 9001 شامل این 10 بند است:

  • محدوده
  • مراجع
  • اصطلاحات و تعاریف
  • بافت سازمان
  • رهبری
  • طرح ریزی
  • پشتیبانی
  • عملیات
  • سنجش عملکرد
  • بهبود مداوم

بندهای اصلی ایزو9001 چیست؟

در اینجا هفت بند اصلی ایزو 9001 تشریح شده است:

بند 4 ایزو 9001: بافت سازمان - این بخش در مورد الزامات برای درک سازمان شما و بافت سازمانی به منظور پیاده سازی QMS صحبت می کند. این شامل الزامات برای شناسایی مسائل داخلی و خارجی، شناسایی افراد ذینفع و انتظارات ذینفعان، تعریف محدوده و دامنه QMS، و شناسایی فرآیندهای شما و نحوه تعامل آنها است. انتظارات طرف های ذینفع شامل الزامات نظارتی نیز می شود.

بند 5 ایزو 9001: رهبری - الزامات رهبری نیاز به مدیریت ارشد را برای نقش مؤثر در اجرای QMS را پوشش می دهد. مدیریت ارشد باید با اطمینان از تمرکز بر مشتری، تعریف و ابلاغ خط مشی کیفیت، و تخصیص نقش ها و مسئولیت ها در سراسر سازمان، تعهد خود را به QMS نشان دهد.

بند 6 ایزو 9001: برنامه ریزی - مدیریت ارشد باید برای عملکرد مداوم QMS نیز برنامه ریزی کند. ریسک ها و فرصت های QMS در سازمان باید ارزیابی شوند و اهداف کیفی برای بهبود شناسایی و برنامه ریزی هایی برای دستیابی به این اهداف انجام شود.

بند7 ایزو 9001: پشتیبانی - بخش پشتیبانی به مدیریت تمام منابع برای QMS می پردازد که لزوم کنترل همه منابع از جمله منابع انسانی، ساختمان ها و زیرساخت ها، محیط کار، منابع پایش و اندازه گیری و دانش سازمانی را پوشش می دهد. این بخش همچنین شامل الزامات مربوط به شایستگی، آگاهی، ارتباطات، و کنترل اطلاعات مستند و مدون (اسناد و سوابق مورد نیاز برای فرآیندهای شما) است.

بند 8 ایزو 9001: عملیات - الزامات عملیات مربوط به تمام جنبه های برنامه ریزی ، طرحریزی و ایجاد محصول یا خدمات است. این بخش شامل الزامات مربوط به برنامه ریزی، بررسی نیازمندی های محصول، طراحی، کنترل تامین کنندگان خارجی، ایجاد و انتشار محصول یا خدمات، و کنترل خروجی های فرآیند ناسازگار است.

بند9 ایزو9001: ارزیابی عملکرد - این بخش شامل الزامات مورد نیاز برای اطمینان از اینکه می توانید نظارت و پایش کنید که آیا QMS شما به خوبی کار می کند یا خیر را شامل می شود. این شامل پایش و اندازه گیری فرآیندهای شما، ارزیابی رضایت مشتری، ممیزی داخلی و بررسی مداوم مدیریت QMS است.

بند 10 ایزو 9001: بهبود - این بخش آخر شامل الزامات مورد نیاز برای بهبود QMS شما در طول زمان است. این شامل نیاز به ارزیابی عدم انطباق فرآیند و انجام اقدامات اصلاحی برای فرآیندها است.

این بخش ها بر اساس چرخه Plan-Do-Check-Act هستند که از این عناصر برای اعمال تغییرات در فرآیندهای سازمان به منظور هدایت و حفظ پیشرفت ها در فرآیندها استفاده می کند.

سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت که اغلب به آن QMS می گویند، مجموعه ای از خط مشی ها، فرآیندها، رویه های مستند و سوابق است. این مجموعه از اسناد مجموعه ای از قوانین داخلی را تعریف می کند که بر نحوه ایجاد و ارائه محصول یا خدمات شما به مشتریان توسط شرکت شما حاکم است. QMS باید متناسب با نیازهای شرکت شما و محصول یا خدماتی باشد که ارائه می‌دهید، اما استاندارد ISO 9001 مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را ارائه می‌دهد تا مطمئن شوید که هیچ عنصر مهمی را که یک QMS برای موفقیت نیاز دارد، از دست نمی‌دهید

ایزو 9001 چگونه پیاده سازی می شود؟ (استقرار ایزو 9001)

چرخه PDCA یا چرخه دمینگ یعنی برنامه ریزی، انجام دهید، بررسی کنید، عمل کنید برای استقرار ایزو 9001 بسیار مفید است.

استاندارد مدیریت ISO 9001 سازمانها را ملزم به توصیف، تجزیه و تحلیل، اندازه گیری و بهبود مستمر فرآیندهای خود می کند. در انجام این کار، ذینفعان نقش خود را بهتر درک می کنند و چگونه به موفقیت کلی سازمان خود کمک می کنند، که به نوبه خود آگاهی کیفیت داخلی را افزایش می دهد. اما این تنها از طریق یک رویکرد مبتنی بر فرآیند قابل دستیابی است.

آن چرخه ثابت برنامه، انجام، بررسی، عمل – یا PDCA کمک شایانی به اجرای صحیح استاندارد می کند.

با شروع پشتیبانی و تعهد مدیریت و شناسایی الزامات مشتری برای QMS، باید با تعریف خط مشی کیفیت و اهداف کیفیت خود شروع کنید، که با هم محدوده و دامنه کلی و اجرای سیستم مدیریت کیفیت را تعریف می کنند. در کنار این موارد، شما باید فرآیندها و رویه‌های الزامی و اضافی لازم را برای سازمان خود ایجاد کنید تا محصول یا خدمات خود را به درستی ایجاد و ارائه کند. شش سند اجباری وجود دارد که باید گنجانده شود، و اگر شرکت آنها را ضروری بداند، باید سایر اسناد اضافه شود. برای توضیح خوب در این مورد، نگاهی به این مقاله سفید در فهرست اسناد اجباری مورد نیاز ISO 9001:2015 بیندازید.

این ایجاد اسناد ایزو 9001 می تواند به صورت داخلی توسط کارمندان سازمان شما انجام شود، یا می توانید از طریق استخدام مشاور یا خرید اسناد استاندارد کمک بگیرید.

هنگامی که همه فرآیندها و رویه ها در جای خود قرار گرفتند، باید QMS را برای مدتی اجرا کنید. با انجام این کار، می توانید سوابق لازم برای رفتن به مراحل بعدی را جمع آوری کنید: ممیزی و بررسی سیستم خود و نهایتا دریافت گواهینامه.

ممیزی ISO 9001 چیست؟

ممیزی ISO 9001 بخش مهمی از دریافت گواهینامه ایزو 9001 ISO 9001 و حفظ آن است. این به شما کمک خواهد کرد:

اطمینان حاصل کنید که سیستم مدیریت کیفیت شما با استاندارد ISO 9001 مطابقت دارد

هر گونه مشکل سیستم مدیریت کیفیت خود را شناسایی و برطرف کنید

بهبودهای بالقوه سیستم خود را شناسایی کنید

اطمینان حاصل کنید که سازمان شما اقدامات مناسب را برای دستیابی به اهداف کیفی خود انجام می دهد.

ممیزی ISO 9001 فرآیندی سیستماتیک، مستقل، عینی و مستند برای جمع آوری شواهد و حقایق است. این موارد به شما کمک می کند تا زمینه های بهبود را شناسایی کنید و مطمئن شوید که بهترین فرآیندهای عملی را در طراحی و پیاده سازی استاندارد ایزو خود دارید.

ایجاد بهبود مستمر بخش کلیدی ISO 9001 است. به همین دلیل است که استاندارد به شما توصیه می‌کند ممیزی‌های داخلی و خارجی منظم را در اجرای ایزو 9001 انجام دهید.

هزینه گواهینامه ایزو 9001 چقدر است؟ (هزینه های ثبت، صدور و ممیزی گواهی ایزو 9001)

باز هم، اندازه و پیچیدگی سازمان شما بر این رقم تأثیر می گذارد. علاوه بر این، کل هزینه بستگی به این دارد که چه کسی فرآیند را رهبری می کند. آیا خودتان استاندارد را اجرا می کنید یا از یک مشاور خارجی برای کمک تماس می گیرید؟ گزینه دوم هزینه بیشتری خواهد داشت. در هر صورت، برای ممیزی ها به یک موسسه صدور گواهینامه مانند شرکت BRSM نیاز دارید. به طور معمول، شما یک قرارداد 3 ساله - مدت اعتبار گواهینامه خود - با موسسه مورد نظر خود امضا می کنید.

برای خدمات 3 مرحله‌ای شرکت BRSM ، طی یک قرارداد سه ساله، قیمت‌ها بر اساس نوع استاندارد به طور مثال ایزو 9001 ، نوع خدمات سازمان، تعداد سایت و پرسنل و ... مشخص می گردد.

کل هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 از هزینه کلاس ممیزی سازمان، بررسی مستندات و هزینه سالانه ممیزی تشکیل شده است.
 

دریافت گواهینامه ایزو: نقشه راه اخذ ایزو 9001

این نمای کلی ساده به شما نشان می دهد مراحلی را که باید برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت قابل تایید مطابق با ISO 9001 انجام دهید:

حمایت را افزایش دهید

مدیریت را متقاعد کنید که ISO 9001 ارزش افزوده ای ارائه می دهد، بنابراین وقتی شروع می کنید همه در یک صفحه باشند.

استعلام ISO 9001

یک آدرس: سایت brs.ir

کمی آموزش ببین

اگر تجربه کار با ISO 9001 را نداشته باشید، بهتر است برای کسب دانش و بینش در یک دوره آموزشی ثبت نام کنید. در تقویم راه حل‌های یادگیری BRS، کلاس‌های پایه، پیشرفته، ممیزی و کارشناسی سیستم را خواهید یافت.

یک اندازه گیری پایه انجام دهید

این کار را با همکاران یا مشاوران خارجی انجام دهید. نتیجه تجزیه و تحلیل GAP، که در آن جریان را با وضعیت مطلوب عملکرد مقایسه می‌کنید، مسائل اصلی شما را نشان می‌دهد که باید روی آن کار کنید.

آماده کردن

یک نقشه راه با اهداف مشخص برای سازمان و تیم مدیریتی خود تهیه کنید. علاوه بر این، یک چارچوب زمانی تعیین کنید و افراد یا تیم هایی را برای نظارت بر پروژه های مختلف منصوب کنید.

برقراری ارتباط

برنامه خود را با همه ذینفعان به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید که همه نقش خود را درک می کنند. که منجر به اجرای روانتر استاندارد مدیریت خواهد شد.

پیاده سازی

تمام اقدامات برنامه ریزی شده را اجرا کنید و به تدریج در جهت اجرای کامل استاندارد مدیریت تلاش کنید.

ممیزی

برای تنظیم ممیزی با یک موسسه صدور گواهینامه مانند BRSM تماس بگیرید. در صورت لزوم برخی از کاستی ها را مورد بحث قرار دهید.

گواهینامه خود را جشن بگیرید

اگر سازمان شما تمام شرایط را برآورده کند، گواهی ایزو دریافت خواهید کرد. به این به عنوان نقطه شروعی برای بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت خود نگاه کنید.

بسته به اندازه و پیچیدگی سازمان شما، زمان عملیاتی برای این نقشه راه از 3 تا 6 ماه متغیر است. خیلی به آمادگی شما و درک شما از استاندارد بستگی دارد.

کدام موسسات گواهینامه ایزو 9001 صادر می کنند؟ (شرکتهای CB )

در ایران، تعدادی از موسسات همانند شرکت BRSM وجود دارند که پس از گذراندن موفقیت آمیز ممیزی، گواهینامه ISO 9001 را صادر می کنند. با این حال، همه آنها توسط مرکز ملی تایید صلاحیت، موسسه اعتباربخشی ایران NACI، معتبر نیستند. این اجباری نیست، اما یک موسسه صدور گواهینامه معتبر اطمینان بیشتری از یک فرآیند ممیزی کامل به شما ارائه می دهد. چرا؟ اعتبار گواهی صلاحیت فنی، استقلال و بی طرفی است و شرکتهای ممیزی کننده همانند BRSM که تحت اعتبار مرجع جهانی اعتباردهی IAF و NACI هستند مطمئنا معتبر تر هستند.

ممیزی ISO 9001

ممیزی ها تعیین می کنند که آیا استاندارد را به درستی و در حد کامل اجرا کرده اید یا خیر و صدور گواهینامه ایزو9001 ممکن است یا خیر. قبل و بعد از ممیزی رسمی بر مبنای ایزو 9001، می توانید برای آمادگی بهتر و در نتیجه جلوگیری از غافلگیری های ناخوشایند، ممیزی های داخلی را نیز انجام دهید.

ممیزی ایزو9001 به چه معناست؟

سه ماه پس از اجرای کامل استاندارد مدیریت، می توانید فرآیند صدور گواهینامه را آغاز کرده و ممیزی را برنامه ریزی کنید. این ممیزی بسته به اندازه سازمان شما 1 تا 5 روز طول خواهد کشید. آیا بیش از یک تسهیلات دارید؟ آماده باشید که همه مکان ها را به ممیز نشان دهید.

ممیزی شامل 2 مرحله است:

مرحله 1: بررسی کامل تمام اسناد و مستندات لازم.

فاز 2: تجزیه و تحلیل (در محل) عملکرد سیستم مدیریت کیفیت شما.

بعد از ممیزی ایزو 9001 چه باید کرد؟

ممیزی خارجی ایزو 9001 به معنای تجربه استرس‌زا نیست، بلکه فرصتی عالی برای دریافت مشاوره در مورد چگونگی بهینه سازی بیشتر سازمان است. پس از ممیزی، موسسه صدور گواهینامه brsm تصمیم می گیرد که آیا استاندارد ایزو 9001 را به درستی اجرا کرده اید یا خیر. اگر چنین است، گواهی ایزو دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت، گزارشی با موارد عدم انطباق و نکاتی برای کار دریافت خواهید کرد. در مورد دوم، ممیزی اضافی انجام خواهد شد.

چگونه برای ممیزی ایزو 9001 آماده شویم

این 4 نکته به شما شانس موفقیت بیشتری می دهد:

  1. یک ممیزی داخلی (با پشتیبانی خارجی) برای بررسی کاستی های احتمالی انجام دهید.
  2. اطمینان حاصل کنید که مدیریت در طول ممیزی حضور دارد و همه کارکنان از آنچه اتفاق می افتد آگاه هستند.
  3. تمام اسناد را در یک مکان مرکزی ذخیره کنید و بررسی کنید که آیا آنها مطابق با شرایط و تعاریف استاندارد تهیه شده اند یا خیر.
  4. فهرستی از اقدامات و پروژه های موفق و قابل اندازه گیری که بهبود مستمر را افزایش می دهند، تهیه کنید.
     

استانداردهای مشابه با ایزو 9001

استاندارد ایزو9001 به عنوان پایه و مادر سایر استانداردهای ایزو، با اکثر سیستم های مدیریت امکان همراستایی دارد.