ایزو ۱۰۶۶۸ - استاندارد ارزش‌گذاری برند - ISO 10668:2010

استاندارد ایزو 10668 (ارزش‌گذاری برند) یک «فرا استاندارد» است که به طور خلاصه اصولی را که باید رعایت شود و انواع کارهایی که باید در هر ارزش‌گذاری برند انجام شود را مشخص می‌کند.

استاندارد ایزو 10668

پیام یا خواسته های خود را در این قسمت بنویسید. اگر  دقیقا نمی دانید که چه چیزی می خواهید و نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.

در سال 2010، سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)، استاندارد جدیدی به نام ایزو 10668 را باعنوان ارزش‌گذاری برند منتشر کرد تا به کسب‌وکارها کمک کند ارزش برندهای خود را به طور مداوم و دقیق اندازه‌گیری کنند. 
امروزه برندها محدود به بازاریابی یا سود حاصل از یک شرکت نیستند، بلکه بخشی از زندگی روزمره ما هستند. در پرتو ظهور مفاهیم آگاهی مصرف کننده و اقتصاد جدید جهانی، برندها نقش اساسی ایفا می کنند. اصطلاح برند به نام ها، اصطلاحات، علائم، نمادها و آرم هایی استنباط می شود که کالاها، خدمات و شرکت ها را مشخص می کنند. ارزش برند فقط یک عدد مالی نیست و سازمان‌هایی که به پیاده سازی ایزو10668 می‌پردازند از این تفاوت‌ها بیشتر آگاه می‌گردند.

الزامات برای ارزش گذاری پولی برند (ISO 10668:2010)

دارایی های نامشهود به عنوان دارایی های با ارزش بالا شناسایی می شوند. مسلماً با ارزش ترین اما کمتر شناخته شده دارایی های نامشهود، برندها هستند. با این حال، ارزش های قابل اعتماد باید برای برندها در نظر گرفته شود. استاندارد بین المللی ایزو ۱۰۶۶۸ یک رویکرد ثابت و قابل اعتماد برای ارزش گذاری برند شامل جنبه های مالی، رفتاری و قانونی ارائه می دهد. استاندارد ایزو ۱۰۶۶۸ الزاماتی را برای رویه ها و روش های اندازه گیری ارزش برند پولی مشخص می کند. ایزو ۱۰۶۶۸ چارچوبی را برای ارزش گذاری برند شامل اهداف، مبانی ارزش گذاری، رویکردهای ارزش گذاری، روش های ارزش گذاری و منابع داده ها و مفروضات با کیفیت مشخص می کند. همچنین روش های گزارش نتایج چنین ارزیابی را مشخص می کند. همچنین روش هایی را برای گزارش نتایج چنین ارزش گذاری مشخص می کند.

ایزو ۱۰۶۶۸ مشخصات سازمان بین المللی استاندارد (ISO) برای رویه ها و روش های اندازه گیری ارزش یک برند است.  در سال 2007 ایزو یک کارگروه برای پیش نویس استاندارد بین المللی در مورد ارزش گذاری برند پولی راه اندازی کرد. پس از 3 سال ISO 10668 - ارزش گذاری برند پولی - در پاییز 2010 منتشر شد. این استاندارد ایزو اصولی را که باید هنگام ارزش گذاری هر نام تجاری اتخاذ شود، مشخص می کند.

روش های اصلی اندازه گیری ارزش برند

سه روش شناخته شده برای اندازه گیری ارزش برند وجود دارد: درآمد، بازار و هزینه:

  1. رویکرد درآمد، ارزش برند را با ارجاع به ارزش فعلی منافع اقتصادی که انتظار می رود در طول عمر مفید اقتصادی برند به دست آید، اندازه گیری می کند. مراحل استفاده از روش درآمد عبارت است از برآورد جریان نقدی پس از کسر مالیات بر دارایی در طول عمر مفید اقتصادی باقیمانده آن و تبدیل آن به ارزش فعلی آن از طریق تخفیف با نرخ انحصاری مناسب.
  2.  روش بازار ارزش را بر اساس آنچه که سایر خریداران در بازار برای دارایی هایی که می توان به طور معقولی با ارزش های مفروض ارزش گذاری کرد، پرداخت می کند، تعریف می کند.
  3. رویکرد هزینه، ارزش یک برند را بر اساس هزینه سرمایه گذاری در ساخت یک برند یا هزینه جایگزینی یا تعریف مجدد آن می سنجد. هزینه واقعی سرمایه گذاری شده برای برند شامل تمام هزینه های انجام شده برای ساخت و حفظ برند تا زمان ایجاد ارزش برای برند است. هزینه جایگزینی یک برند شامل هزینه ساخت یک برند مشابه است.
سه روش شناخته شده برای اندازه گیری ارزش برند
روش های اندازه گیری ارزش برند

استاندارد ایزو 10668 در ارزیابی برند

هدف از استاندارد ایزو 10668 (ارزش‌گذاری برند) تعیین معیارهای کلی برای سازمان‌های بازرسی بی‌طرف و نهاد صدور گواهینامه ایزو، بدون توجه به بخش مورد بازرسی است. این استاندارد معیارهای استقلال را نیز مشخص می کند.

استاندارد ایزو 10668 (ارزیابی برند) برای استفاده توسط سازمان های بازرسی و مقامات صدور گواهینامه و همچنین سایر سازمان های مرتبط با شناسایی صلاحیت سازمان های بازرسی در نظر گرفته شده است. این مجموعه از معیارها در ایزو 10668 ممکن است نیاز به تفسیر داشته باشد، زمانی که در مناطق خاص با بازرسی در محل کار استفاده می شود.

استاندارد ایزو 10668 الزامات رویه ها و روش های اندازه گیری ارزش برند پولی را مشخص می کند. ISO 10668 (ارزش‌گذاری برند) چارچوبی را برای ارزش‌گذاری برند، شامل اهداف، مبانی ارزش‌گذاری، رویکردهای ارزش‌گذاری، روش‌های ارزش‌گذاری و منابع داده‌های کیفی و مفروضات مشخص می‌کند. همچنین روش هایی را برای گزارش نتایج چنین ارزش گذاری مشخص می کند.

ISO 10668 (ارزش‌گذاری برند) یک «فرا استاندارد» است که به طور خلاصه اصولی را که باید رعایت شود و انواع کارهایی که باید در هر ارزش‌گذاری برند انجام شود، مشخص می‌کند. این خلاصه ای از بهترین روش موجود است و عمداً از مراحل و الزامات کار روش شناختی دقیق اجتناب می کند.

استاندارد ایزو 10668 یک فرا استاندارد است.
مشخص کردن اصول و کارها برای ارزش گذاری برند

به این ترتیب ایزو10668 برای تمام رویکردها و روش‌شناسی ارزش‌گذاری برند اختصاصی و غیر اختصاصی که طی سال‌ها توسعه یافته‌اند، اعمال می‌شود، تا زمانی که از اصول اساسی مشخص‌شده در استاندارد پیروی کنند. ISO 10668 مشخص می‌کند که هنگام انجام ارزش‌گذاری برند، ارزش‌گذار برند باید 3 نوع تجزیه و تحلیل را قبل از ارائه نظر در مورد ارزش برند انجام دهد.
ارزش گذاری برند را می توان به عنوان فرآیندی که برای محاسبه ارزش یک برند یا مقدار پولی که طرف دیگر مایل است برای آن یا ارزش مالی برند بپردازد، تعریف کرد. مفهوم ارزش برند، اگرچه به طور مشابه با ارزش ویژه برند ساخته شده است، اما متمایز است. بعد از تهیه مستندات ارزش‌گذاری سازمان‌ها برای دریافت گواهینامه ایزو 10668 و بررسی توسط یک شرکت صلاحیت‌دار بیرونی می‌توانند اقدام کنند.

ایزو ۱۰۶۶۸ برای ارزش گذاری برند چه مطالبی ارائه می‌کند؟

استاندارد ایزو ۱۰۶۶۸ یا استاندارد ارزش گذاری برند یک استاندارد بین المللی برای اندازه گیری ارزش برند است. ایزو ۱۰۶۶۸ الزامات ارزش گذاری نام تجاری مطابق با ISO را مشخص می کند، چارچوبی را برای ارزیابی (شامل رویه ها و روش ها) ارائه می دهد و روش هایی را برای گزارش نتایج نشان می دهد.

استانداردی بین المللی برای رویه ها و و روش های اندازه گیری ارزش یک برند است.

 

ISO 10668 را می توان برای ارزیابی های برند برای اهداف مختلف، از جمله حسابداری، گزارشگری مالی، برنامه ریزی مالیاتی و انطباق، پشتیبانی دعاوی قضایی و صدور مجوز اعمال کرد.

هدف از استاندارد ارزش گذاری برند ایزو ۱۰۶۶۸ چیست؟

هدف ISO 10668 ارائه یک رویکرد ارزشیابی برند سازگار و قابل اعتماد است که می تواند در همه انواع برندها - بزرگ یا کوچک - در سطوح محلی، ملی یا بین المللی اعمال شود.

هدف ISO 10668 ارائه یک رویکرد ارزشیابی برند سازگار و قابل اعتماد است

 

چرا ارزش گذاری برندها و ایزو ۱۰۶۶۸ مهم است؟

برندها دارایی های نامشهود مهمی هستند زیرا باعث می شوند یک تجارت برای مشتریان قابل تشخیص باشد. این امر باعث وفاداری می شود و قیمت های بالاتری را برای اقلام مارک دار امکان پذیر می کند.

دلیل اهمیت ارزش گذاری برند این است که اثبات مالی محکمی از ارزش یک برند برای یک کسب و کار ارائه می کند - که برای طیف گسترده ای از اهداف تجاری ضروری است. در مقدمه ایزو ۱۰۶۶۸ آمده است: "دارایی های نامشهود به عنوان دارایی های با ارزش بالا شناخته می شوند. مسلماً با ارزش ترین اما کمتر شناخته شده دارایی های نامشهود برندها هستند.

اخذ گواهینامه ایزو ۱۰۶۶۸ 

در استاندارد بین‌المللی ایزو ۱۰۶۶۸، الزامات رویه‌ها و روش‌های اندازه‌گیری ارزش پولی برند و چارچوبی برای ارزش‌گذاری برند مشخص می‌گردد و شرکتهای مورد نظر برای پیاده سازی این استاندارد باید به آن دقت وافری داشته باشند.
فرآیند صدور گواهینامه ایزو نیاز به درک و آزمایش گسترده روش ارزیابی نام تجاری دارد. صدور گواهینامه ایزو ۱۰۶۶۸ توسط یک نهاد مستقل هر سال یکبار برای اطمینان از اجرای استاندارد انجام می شود. 


اهمیت استاندارد ایزو ۱۰۶۶۸

ارزش گذاری برند یک عملکرد مهم در ارزیابی پتانسیل تجاری یک شرکت ایفا می کند. تا زمان ایجاد ISO 10668، مقایسه نتایج روش‌های مختلف ارزیابی برند دشوار بود، زیرا فقدان استانداردهای کلی برای ارزش‌گذاری برند منجر به نتایج بسیار متفاوتی شد. این ابهام منجر به ناامنی از سوی شرکت‌ها شد که اغلب با وجود نیاز به تفکیک دقیق دارایی‌های نامشهود در ترازنامه خود، تمایلی به مشارکت در فرآیندهای ارزش‌گذاری برند نداشتند.
خوشبختانه، استانداردهای ارزش گذاری برند در ۱۰۶۶۸ الزامات مورد قبول، قابل اعتماد و استاندارد شده را برای ارزیابی پولی نام تجاری با موفقیت تعریف کردند ISO 10668. اکنون استاندارد معتبر بین المللی برای ارزیابی ارزش پولی برندها است.

کاربردها و مقاصد ایزو ۱۰۶۶۸ چیست؟

استاندارد ایزو ۱۰۶۶۸ برای ارزیابی های نام تجاری در همه زمینه‌ها می‌تواند اعمال شود، از جمله:

  • حسابداری و گزارشگری مالی
  • ورشکستگی و انحلال
  • برنامه ریزی و رعایت مالیات
  • پشتیبانی دعوی قضایی و حل اختلاف
  • تامین مالی شرکت و جمع آوری کمک های مالی
  • صدور مجوز و مذاکره سرمایه گذاری مشترک
  • اطلاعات و گزارش مدیریت داخلی
  • برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند

آخرین مورد از این برنامه ها عبارتند از:

  • تعیین بودجه برند و بازاریابی
  • بررسی نمونه کارها برند
  • تحلیل معماری برند
  • برنامه ریزی توسعه برند

بر اساس ISO 10668، ارزش‌گذار برند باید هدف ارزش‌گذاری را اعلام کند، زیرا این امر بر فرض یا مبنای ارزش، مفروضات ارزش‌گذاری استفاده‌شده و نظر ارزش‌گذاری نهایی تأثیر می‌گذارد، که همه این موارد باید برای کاربر گزارش ارزیابی نهایی برند شفاف باشد.

 ارزش گذاری برند شامل چه مواردی است؟ 

الزامات کلی ISO 10668 با الزامات کلی یک ارزیابی مطابق با ISO شروع می شود: شفافیت، اعتبار. قابلیت اطمینان؛ کفایت؛ عینیت؛ و پارامترهای مالی، رفتاری و قانونی. 

الزامات خاص استاندارد 10668

استاندارد ایزو 10668 در مرحله بعد، الزامات خاص ارزش گذاری برند را تشریح می کند. این موارد در ایزو 10668 عبارتند از: اعلام هدف; مفهوم ارزش / فرض و شناسایی برند.

در ایزو 10668 مهم است که هدف از ارزش گذاری اعلام شود، زیرا این امر می تواند بر جنبه های دیگر ارزش گذاری برند، مانند مفروضات ارزش گذاری، فرض یا مبنای ارزش، و نتیجه نهایی ارزیابی تأثیر بگذارد. رویکردها و روش های ارزش گذاری 
سپس استاندارد ایزو 10668 رویکردهای مختلف ارزش گذاری و همچنین ملاحظات کلی در مورد رویکردهای ارزش گذاری برند را توضیح می دهد. سه رویکرد اصلی در ایزو 10668 عبارتند از:

رویکرد درآمد – این رویکرد در ایزو 10668 زمانی است که ارزش برند بر اساس درآمد مورد انتظاری است که در طول عمر خود ایجاد می کند.

 رویکرد بازار - این رویکرد ایزو 10668 ارزش را بر اساس مقدار معقولی که می‌توان انتظار داشت خریدار برای برند پرداخت کند، بر اساس داده‌های برندهای مشابه استوار می‌کند. 

رویکرد هزینه – این رویکرد در ایزو 10668 زمانی است که ارزش نام تجاری بر اساس هزینه تکرار برند در زمان ارزیابی است. مناسب‌ترین رویکرد برای اندازه‌گیری ارزش برند، به هدف ارزش‌گذاری برند، پیش‌فرض یا مبنای ارزش و ویژگی‌های برند بستگی دارد.


 ورودی های لازم در ارزش گذاری بر مبنای ایزو 10668 

استاندارد ایزو 10668 به ارائه راهنمایی در مورد مفروضات و تحلیل های ارزش گذاری ادامه می دهد:

  •  داده های بازار و مالی 
  • جنبه های رفتاری
  •  جنبه های حقوقی 
  • منبع یابی و استفاده از داده ها و مفروضات با کیفیت 
ورودی های لازم در ارزش گذاری بر مبنای ایزو 10668


گزارش نویسی در ایزو 10668

 ISO 10668 همچنین الزامات محتوای گزارش ارزش گذاری برند مطابق با ISO و روش های مختلف برای گزارش نتایج ارزیابی برند را مشخص می کند.

مزایای اخذ گواهینامه ایزو ۱۰۶۶۸

پیاده سازی استاندارد 10668 و در ادامه اخذ گواهینامه ایزو 10668 مزایای بیشماری برای نام تجاری خواهد داشت از جمله؛

  • ارزش گذاری برند با رویکرد تقویت برند
  • جهانی شدن و ایجاد مزیت رقابتی در بازار رقابتی
  • دریافت گواهی معتبر بین المللی ایزو 10668 با قابلیت ردیابی
  • ایجاد حس اعتماد در مشتریان
  • با تقویت برند، فروش بیشتری صورت می پذیرد
  • تحلیل و معماری برند
از مزایای اخذ گواهینامه ایزو 10668، ایجاد حس اعتماد در مشتریان است.

 

ISO 10668 : ارزیابی نام تجاری بر مبنای ایزو 10668 چیست؟

ISO 10668 یک استاندارد ویژه برای ارزیابی مالی برند است. ISO 10668 چارچوبی را برای ارزیابی برند تعریف می کند که شامل: اهداف، اصول ارزیابی، رویکردهای ارزیابی، روش ارزیابی و ارزیابی داده ها و مفروضات کیفیت می باشد.

استاندارد ارزیابی برند، که بیشتر با نام ISO 10668 شناخته می شود، یک الزام برای روش اندازه گیری ارزش برند است. ارزیابی برند برای اهداف مختلفی از جمله برنامه ریزی استراتژیک، گزارشگری مالی، حل اختلاف و غیره استفاده می شود.

ISO 10668 (ارزش‌گذاری برند) «برند» را به عنوان یک دارایی بازاریابی نامشهود تعریف می‌کند که شامل نام‌ها، اصطلاحات، نمادها، نمادها، آرم‌ها و طرح‌ها یا ترکیبی از آنها برای شناسایی کالاها و خدمات یک شرکت یا سازمان است. به عبارت دیگر، علامت تجاری تنها علامت قانونی قابل دفاع (یا هر ترکیبی از علائم) است که می تواند کالاها یا خدمات یک شرکت را از سایر شرکت ها و سازمان ها متمایز کند.

اهمیت استاندارد ISO 10668 (ارزیابی برند) چیست؟

ارزش گذاری دقیق یک برند برای سازمان هایی که می خواهند پول در بیاورند یا برای کسانی که به دنبال کسب درآمد هستند یا به دنبال سرمایه گذاری هستند، اهمیت فزاینده ای دارد. در انجام بررسی های برند سازمان ها و همچنین برای برنامه ریزی توسعه استراتژیک استاندارد ایزو 10668 بسیار مهم است.

ارزیابی برند نقش مهمی در ارزیابی پتانسیل تجاری یک شرکت دارد. پیش از استاندارد ISO 10668، مقایسه نتایج روش های مختلف ارزیابی برند دشوار بود، زیرا فقدان استانداردهای کلی برای ارزیابی برند منجر به نتایج بسیار متفاوتی در ارزیابی ها شد. این امر منجر به ناامنی در بخش هایی از شرکت ها شد که اغلب از شرکت در فرآیند ارزیابی برند خوششان نمی آمد.

استانداردهای ارزیابی برند در ISO 10668 برای رسیدگی به این مشکل و بررسی ارزش گذاری برند به عنوان یک شرکت معتبرتر ایجاد شد.

استاندارد ایزو 10668 همه سازمان هایی را که ارزیابی برند انجام می دهند را قادر می سازد تا مشتریان را جذب کنند، اعتماد مشتری را ایجاد کنند، بازار را رهبری کنند و مزیت رقابتی ایجاد کنند. استانداردها نقش مهمی در ایجاد اعتماد سازمانی دارند.

دلیل دیگر اهمیت ارزش گذاری برند این است که اثبات مالی قوی از ارزش یک برند برای یک کسب و کار ارائه می کند که برای طیف گسترده ای از اهداف تجاری ضروری است.

برخی دیگر از مزیتهای اصلی ایزو 10668 عبارتند از:

  1. ISO 10668 استفاده از سه روش ارزش گذاری را در تحلیل ارزش گذاری برند پیشنهاد می کند. ایزو 10668 ارزش برند را بر اساس هزینه سرمایه گذاری شده در ساخت برند محاسبه می کند. این رویکرد موثر در نظر گرفته نمی شود زیرا ارزش برند معادل هزینه سرمایه گذاری شده برای ایجاد آنها نیست.
  2. ایزو 10668 تحلیل خود را بر مبنای آن چیزی است که یک مصرف کننده برای یک برند مشابه با ویژگی های مشابه در بازار می پردازد. این رویکرد معمولاً ترجیح داده نمی شود زیرا یافتن قابل مقایسه مرتبط با آن دشوار است. مناسب ترین در نظر گرفته می شود. این به این دلیل است که ارزش برند از توانایی آن برای ایجاد سود بیشتر در آینده ناشی می شود. این رویکرد شامل ارزیابی منافع اقتصادی است که انتظار می‌رود برند در طول بقیه عمر اقتصادی تخمینی آن دریافت کند.
  3. استاندارد ایزو 10668 مجموعه ای از ورودی های ارزش گذاری را ارائه می کند که باید برای هر ارزش گذاری برند در نظر گرفته شوند. در ISO 10668  این روش‌ها شامل ورودی‌های بازار و مالی است، یعنی بررسی حجم، ارزش‌ها و کانال‌های فعلی و پیش‌بینی‌شده بازار. نتایج تجزیه و تحلیل انجام شده باید در ارزش گذاری برند منعکس شود. جنبه های رفتاری برند باید در نظر گرفته شود تا به ارزش برند مناسب برسیم. باید شامل ارزیابی وضعیت برند در بازار و تجزیه و تحلیل قدرت برند باش

کاربرد ارزش گذاری برند بر مبنای ایزو10668 چیست؟

با استفاده از استاندارد ایزو10668 برای ارزیابی پولی برند و برای تمام اهداف زیر می‌توان بهره برد:

  • حسابداری و گزارشگری مالی
  •  ورشکستگی و انحلال
  •  برنامه ریزی و رعایت مالیات
  •  دعاوی و حل اختلاف
  •  امور مالی شرکت و افزایش سرمایه
  •  صدور مجوز و مذاکره سرمایه گذاری مشترک
  •  اطلاعات مدیریت داخلی و گزارش دهی
  • برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند
  •  بودجه بندی برند و بازاریابی
  •  تحلیل معماری برند
  •  برنامه ریزی توسعه برند
     

بندهای اصلی استاندارد ایزو 10668

بندهای ایزو 10668 در ویرایش 2010 عبارتند از:

  1. دامنه
  2. اصطلاحات و تعاریف
  3. الزامات عمومی
  4. الزامات خاص
  5. روش های ارزش گذاری
  6. ورودی های ارزیابی لازم
  7. گزارش
  8. استقلال

اخذ گواهینامه ایزو 10668 - صدور ISO 10668  - دریافت  ISO 10668

برای دریافت ISO 10668 (اخذ ایزو ISO 10668  و یا صدور (ISO 10668 می توانید با تیم فروش بیکران راهکار در تماس باشید. برای دریافت ISO 10668 (صدور ISO 10668)، از طریق لینک درخواست گواهی در این صفحه اقدام کنید. 

سوالات متداول ایزو ۱۰۶۶۸ - استاندارد ارزش‌گذاری برند - ISO 10668:2010

سازمان جهانی استاندارد سازی با معرفی ایزو 10668 مهمترین استاندارد در زمینه برند را به عرصه استانداردهای مدیریتی معرفی کرده است.
هر سازمانی که به دنبال تخمین ارزش برند و دارایی های نامشهود خود باشد می تواند با اخذ استاندارد ایزو 10668 به این پروسه سرعت بخشد.
در حال حاضر بسیاری از مشتریان BRSM مبادرت به اخذ گواهی ایزو 10668 کرده اند و علاوه بر پیاده سازی ایزو 10668 و استفاده از مزایایی استقرار استاندارد به دریافت اختیاری گواهینامه ایزو نیز تمایل نشان داده اند.
حسابداران مدت‌هاست که به دلیل دشواری تکیه بر «ارزش منصفانه» یک معامله در بازار، از تلقی برند و همچنین سایر دارایی‌های نامشهود به عنوان یک دارایی مقاومت می‌کنند. در صورت تملک، می توان از قیمت شرکت خریداری شده برای ارزش گذاری برند استفاده کرد.
IFRS 13 ارزش منصفانه را به عنوان قیمتی تعریف می کند که برای فروش یک دارایی دریافت می شود یا برای انتقال یک بدهی در یک معامله منظم بین فعالان بازار در تاریخ اندازه گیری (قیمت خروج) پرداخت می شود.
افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.