راهنمایی‌های ایزو ۱۰۰۱۸: کلید موفقیت بهبود مشارکت افراد در کیفیت سازمان

این استاندارد قابل اعمال برای هر شرکتی است، بدون توجه به نوع، اندازه یا فعالیت آن، که می‌خواهد همه اصول مدیریت کیفیت در سطح فردی را پیاده‌سازی کند یا به طور یکنواخت اجرا کند.

راهنمایی‌های ایزو ۱۰۰۱۸: کلید موفقیت بهبود مشارکت افراد در کیفیت سازمان

پیام یا خواسته های خود را در این قسمت بنویسید. اگر  دقیقا نمی دانید که چه چیزی می خواهید و نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.

اولین گواهینامه برای استانداردهای ایزو ۱۰۰۱۸ در مدیریت کیفیت افراد است. بر اساس سیستم‌های مدیریتی پیوست SL از ISO که اکنون شامل یک رویکرد سیستماتیک به مدیریت افراد می‌شود که تاکنون در ایزو ۹۰۰۱ و ۱۵ استاندارد دیگر ISO الزامی بوده است.

در حالی که اصطلاح «کیفیت» در ISO 9000:2015 تعریف شده است، تعاریف بسیاری از این اصطلاح وجود دارد. اکثر تعاریف بر اساس بهبود عملکرد سازمان‌ها برای ذینفعان خود، از بهبود محصولات، خدمات، سیستم‌ها و فرآیندها تا اطمینان از اثربخشی و کارایی سازمان و حفظ و بهبود مستمر آنها می‌باشد.

کیفیت به شیوه‌های مختلفی دنبال می‌شود، از رویکردهای غیررسمی تا سطح سازمانی و سیستماتیک با گواهینامه ISO 9001:2015 و سایر استانداردها. چالش مشترک در اینجا، دشواری در ترغیب افراد به مشارکت در این تنظیمات در چارچوب فرهنگ‌ها، ارزش‌های کاری سنتی، ادراکات و شیوه‌های آن‌ها است.

کدام شرکت‌ها می‌توانند از استاندارد ISO 10018 بهره‌مند شوند؟

این استاندارد قابل اعمال برای هر شرکتی است، بدون توجه به نوع، اندازه یا فعالیت آن، که می‌خواهد همه اصول مدیریت کیفیت در سطح فردی را پیاده‌سازی کند یا به طور یکنواخت اجرا کند. این استاندارد به همه افراد سازمان کمک می‌کند، صرف نظر از سطح، نوع شرکت و میزان تجربه‌شان، تا توانایی‌های خود را برای دستیابی به بهترین نتایج به کار گیرند.

پیاده‌سازی ISO 10018 می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا محیط کاری پویا و مشارکتی ایجاد کنند که در آن کارکنان احساس ارزشمندی و تعلق داشته باشند.

- شرکت BRS - مشاوره

مشکلات دستیابی به مشارکت در استاندارد ایزو ۱۰۰۱۸

مشکلات عملی برای دستیابی به مشارکت در ایزو ۱۰۰۱۸ شامل مثال‌های زیر است:  

  • کیفیت به عنوان مرتبط با انطباق تلقی می‌شود تا به عنوان یک تلاش جمعی برای تعالی؛  
  • کیفیت به عنوان یک رشته فنی دیده می‌شود و نه به عنوان «بهترین راه برای انجام کارها» که برای همه مرتبط است؛  
  • زبان و ابزارها می‌توانند کیفیت را برای کسانی که به طور رسمی آموزش ندیده‌اند، دست نیافتنی کنند؛  
  • متخصصان کیفیت اغلب فاقد مهارت‌های «نرم‌تر» لازم برای تغییر پارادایم هستند.

نکات

چند نکته کلیدی استاندارد ایزو ۱۰۰۱۸ عبارت‌اند از:

  1. مشارکت افراد:

    • استاندارد ISO 10018 بر روی مشارکت افراد در سیستم‌های مدیریت کیفیت تأکید دارد. این شامل تعاملات، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، و توانمندی‌های افراد برای بهبود فرآیندها می‌شود.
    • مشارکت موثر افراد در سیستم‌های مدیریت کیفیت به افزایش کارایی و اثربخشی سازمان کمک می‌کند.
  2. ارتباط با ISO 9001:

    • استاندارد ISO 10018 به عنوان یک تکمیل‌کننده برای ISO 9001 (استاندارد مدیریت کیفیت) عمل می‌کند. این به معنای این است که می‌توانید از این استاندارد به عنوان یک ابزار برای تقویت مشارکت افراد در سیستم‌های مدیریت کیفیت استفاده کنید.
  3. مشکلات عملی در مشارکت:

    • استاندارد به مشکلاتی مانند تفاوت در تفسیر کیفیت، نیاز به مهارت‌های نرم‌افزاری و تغییر پارادایم در مدیریت کیفیت اشاره می‌کند.
  4. گواهینامه ISO 10018:

    • مرکز بین‌المللی مشارکت سازمانی (ICEE) گواهینامه‌های ISO 10018 را ارائه می‌دهد.
    • این گواهینامه‌ها به سازمان‌ها و ارائه‌دهندگان راه‌حل‌ها کمک می‌کنند تا مشارکت افراد را بهبود دهند و به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنند.

معرفی مراکز بین‌المللی مرتبط با ایزو ۱۰۰۱۸

مرکز بین‌المللی مشارکت سازمانی (ICEE) اولین برنامه گواهینامه ISO 10018 را ایجاد کرده است. ICEE یک واحد از موسسه مدیریت بهداشت دانشگاه تگزاس است. مرکز بین‌المللی مشارکت سازمانی یک سرمایه‌گذاری مشترک بین موسسه مدیریت بهداشت (HMI/UTMB) و اتحاد مشارکت سازمانی (EEA) در هاوثورن، نیویورک است.  

HMI توسط دکتر ران مک‌کینلی، که معاون منابع انسانی UTMB بود، و آقای لی اس. وبستر، مدیر روابط کارمندان در UTMB تأسیس شد تا بهترین شیوه‌های منابع انسانی را به صنعت بهداشت و درمان ارائه دهند و نقش UTMB به عنوان دبیرخانه ISO را مدیریت کنند. HMI یک بخش از سیستم‌های بهداشت و درمان UTMB، Inc. است، که یک شرکت غیرانتفاعی با عضویت منحصر به فرد UTMB می‌باشد. UTMB خود عضوی از سیستم دانشگاه تگزاس است، یکی از بزرگترین سیستم‌های دانشگاهی در کشور.  

سازمان ICEE
مرکز بین‌المللی مشارکت سازمانی (ICEE)

موارد مهمی که برای دریافت گواهینامه ایزو 10018 باید در نظر داشته باشید

سازمان‌هایی که به دنبال گواهینامه ISO 10018 هستند، باید تعهد استراتژیک، مداوم و قابل اندازه‌گیری به بهینه‌سازی نتایج سازمانی در سراسر سازمان از طریق یک فرآیند ممیزی مشابه ISO 9000 را نشان دهند.

ارائه‌دهندگان راه‌حل که به دنبال گواهینامه ISO 10018 به عنوان حسابرسان، گواهی‌دهندگان یا توسعه‌دهندگان هستند، باید در جلسات حضوری یا ملاقات‌های حضوری توانایی ارائه این خدمات را نشان دهند.

در اکثر موارد، سازمان‌ها می‌توانند از طریق افشای برنامه‌های تجاری نوشته شده و نمایش روش‌های مداوم مرتبط با این برنامه‌ها و سیستم‌های اندازه‌گیری اعمال شده، انطباق خود را نشان دهند - بر اساس هر دو بازدید از محل و تجزیه و تحلیل بعدی. بسته به نوع گواهینامه، ارائه‌دهندگان راه‌حل در جلسات حضوری توانایی خود را برای ارائه یک ممیزی یا گواهی‌نامه عینی یا، به عنوان توسعه‌دهندگان، ارائه یک نتیجه جامع و قابل اندازه‌گیری نشان می‌دهند.  

گواهینامه‌ها معمولاً به یک فرآیند دو مرحله‌ای تقسیم می‌شوند که شامل مرحله ارزیابی و مرحله تکمیل می‌شود. مرحله ارزیابی سازمان را در برابر بهترین شیوه‌ها ارزیابی می‌کند و تجزیه و تحلیل شکاف ارائه می‌دهد. بسته به موقعیت، سازمان ممکن است به یک توسعه‌دهنده تایید شده ISO مراجعه کند تا به آن کمک کند تا شیوه‌های خود را به استانداردها برساند، که ممکن است مدتی طول بکشد. بنابراین، مرحله تکمیل ممکن است تا ماه‌ها یا حتی بیش از یک سال طول بکشد، به ویژه اگر یک سازمان از ابتدا شروع کند.  

ایزو استاندارد جدیدی را برای سازمان‌هایی از هر اندازه، نوع و فعالیت منتشر کرده است که چارچوبی برای بهبود مشارکت افراد در اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت بر اساس ISO 9001 فراهم می‌کند.

نتیجه‌گیری

استاندارد ISO 10018:2020 یک ابزار قدرتمند برای سازمان‌هایی است که به دنبال بهبود مشارکت کارکنان و افزایش کیفیت و بهره‌وری هستند. این استاندارد با ارائه راهکارهای عملی و قابل اجرا، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از توانمندی‌های انسانی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و با ایجاد یک فرهنگ مشارکت فعال، به اهداف استراتژیک خود دست یابند.پیاده‌سازی موفق این استاندارد می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا نه تنها در بازارهای رقابتی پیشرو باشند، بلکه محیطی کاری فراهم کنند که در آن افراد احساس ارزشمندی و تعهد بیشتری داشته باشند.

سوالات متداول راهنمایی‌های ایزو ۱۰۰۱۸: کلید موفقیت بهبود مشارکت افراد در کیفیت سازمان

دو نوع گواهینامه ISO 10018 وجود دارد، یکی برای هر سازمانی که به دنبال اعمال بهترین شیوه‌ها در مدیریت افراد در سراسر سازمان به منظور دستیابی به یک مزیت رقابتی است و دیگری برای ارائه‌دهندگان راه‌حل‌ها.
افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.