ایزو ۵۰۰۰۱ - استاندارد مدیریت انرژی - 2018 :ISO 50001

ایزو 50001، استاندارد جهانی سیستم های مدیریت انرژی، الزامات ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و بهبود EnMS را مشخص می کند. صدور گواهینامه استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ تضمین می کند که سازمان شما دارای یک سیستم مدیریت انرژی سالم است که باعث کاهش مصرف انرژی، اثرات زیست محیطی و افزایش سودآوری می شود. اخذ گواهینامه ایزو 50001 با اعتبارات مختلف بین المللی توسط شرکت BRSM امکان پذیر است.

2018 :ISO 50001 - استاندارد مدیریت انرژی - ایزو 50001

پیام یا خواسته های خود را در این قسمت بنویسید. اگر  دقیقا نمی دانید که چه چیزی می خواهید و نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.

ISO 50001 چیست؟

ISO 50001 یک استاندارد بین المللی داوطلبانه است. این استاندارد ایزو برای سازمان ها با هر اندازه ای می تواند اعمال می شود و الزاماتی را برای ایجاد، مدیریت و بهبود مصرف انرژی و کارایی آنها فراهم می کند.

ISO 50001 به گونه ای طراحی شده است که با سایر استانداردهای سیستم مانند استاندارد ISO 14001 برای سیستم های مدیریت زیست محیطی و استاندارد ISO ۹۰۰۱ برای سیستم های مدیریت کیفیت سازگار و هماهنگ باشد. بنابراین برای ادغام در سیستم ها و فرآیندهای مدیریتی موجود مانند محیط زیست، بهداشت و ایمنی ایده آل است.

50001
استاندارد مدیریت انرژی ایزو 50001 چیست؟

ISO 50001 در ارزیابی و اولویت‌بندی اجرای فن‌آوری‌های جدید کم مصرف و در بهبود بهره‌وری انرژی، استفاده و مصرف انرژی کمک می‌کند. همچنین باعث ایجاد شفافیت و تسهیل ارتباطات در مدیریت منابع انرژی می شود. ایزو 50001 بهترین شیوه‌ها و رفتارهای مدیریت انرژی را ترویج می‌کند و چارچوبی برای ارتقای بهره‌وری انرژی در سراسر زنجیره تامین فراهم می‌کند و بهبود مدیریت انرژی را برای پروژه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تسهیل می‌کند.

کاربرد استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱

ISO 50001، استاندارد جهانی سیستم های مدیریت انرژی، الزامات ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و بهبود EnMS را مشخص می کند. استاندارد ایزو 50001 بر اساس سیستم مدیریت و چرخه Plan-Do-Check-Act می‌باشد که برای بسیاری از کارخانه های تولیدی که استانداردهای ISO دیگر را پیاده سازی کرده اند آشنا است.

ایزو ۵۰۰۰۱ برای چه صنایع و شرکت هایی مناسب است؟

استاندارد ISO 50001 برای همه نوع و اندازه سازمان ها - از SME ها گرفته تا سازمان های دولتی و شرکت های بین المللی مناسب است. ایزو 50001 استاندارد بین المللی شناخته شده توسط بسیاری از بخش های صنعت، با تمرکز بر سازمان های پر انرژی مانند تولید، حمل و نقل، توریست، فناوری و ساخت و ساز استفاده می شود.

استاندارد بین المللی ISO 50001 به گونه ای طراحی شده است که با سایر استانداردهای رایج سیستم مدیریت کیفیت مطابقت داشته باشد، بنابراین امکان ادغام EnMS با سیستم(های) مدیریت موجود شما وجود دارد.

مناسب بودن ایزو 50001 برای شرکت ها
ایزو 50001 مناسب برای تمامی شرکت ها و سازمان ها

پیاده سازی ISO 50001 - سیستم مدیریت انرژی بر مبنای ایزو 50001

پیاده سازی و اخذ استاندارد مدیریت انرژی برای نشان دادن استفاده کارآمد و کاهش هزینه ها است. استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱  الزاماتی را برای شیوه های مدیریتی که در راستای به دست آوردن بهبود عملکرد انرژی مهم هستند، مشخص می کند. به مشتریان، کارکنان و ذینفعان نشان می دهد که استفاده بهینه از انرژی در سازمان شما در اولویت است و انرژی به طور سیستماتیک مدیریت می شود. ISO 50001 امکان ارتباط معتبر بازار در مورد تلاش های عملکرد انرژی را فراهم می کند.

پیاده سازی ISO 50001
پیاده سازی ایزو 50001 سلامت سیستم مدیریت انرژی سازمان را تضمین می کند.


پیاده سازی استاندارد ISO 50001 در سازمان تضمین می کند که سازمان شما دارای یک سیستم مدیریت انرژی سالم است که باعث کاهش مصرف انرژی، اثرات زیست محیطی و افزایش سودآوری می شود. سیستم های مدیریت انرژی موثر EnMS به سازمان شما کمک می کنند تا فرآیندهایی را برای بهبود عملکرد انرژی ایجاد کنید. پیاده سازی باید هزینه های انرژی، انتشار گازهای گلخانه ای GHG  و سایر اثرات زیست محیطی را کاهش دهد. استاندارد ISO 50001 یک چارچوب بین المللی برای تامین، استفاده و مصرف انرژی در سازمان های صنعتی، تجاری و نهادی ایجاد می کند.

نحوه پیاده سازی ایزو ۵۰۰۰۱

مدیریت انرژی ISO 50001 با یک اندازه برای همه سازمانها امکان پذیر نیست. نحوه استفاده، مدیریت و نظارت بر مصرف انرژی و انتشار کربن به نحوه عملکرد شما بستگی دارد. استقرار و اخذ گواهی ایزو 50001 کمک می کند که با مدیریت انرژی خود در مرحله متفاوتی نسبت به همتایان و رقبای خود قرار بگیرید. 

چگونه ISO 50001 را پیاده سازی کنم؟ استقرار ایزو 50001 چگونه است؟

استاندارد ISO 50001 چارچوبی است که به جزئیات پیاده سازی و الزامات یک سیستم مدیریت انرژی EnMS می پردازد. سازمان ها می توانند برای استقرار ایزو 5001، EnMS را با استفاده از تخصص داخلی یا با مشاور ایزو شخص ثالث برای پشتیبانی از فرآیند اجرای خود پیاده سازی کنند.

پیاده سازی ایزو 50001
پیاده سازی و استقرار ایزو 50001 برای شرکت

EnMS بر مبنای ایزو 50001، شامل تعریف اهداف سازمانی، ارزیابی و ارزیابی مصرف انرژی در سراسر عملیات و سایت‌ها، و اجرای کنترل‌ها و سیستم‌ها برای نظارت و ثبت فرآیندها و سیاست‌ها برای مدیریت مصرف انرژی است.

نکات مهم برای پیاده سازی ISO 50001 چیست؟ 

برای استقرار اثربخش استاندارد ایزو 50001 که هم باعث افزایش راندمان در موضوع مدیریت انرژی و هم موجب دریافت گواهینامه ایزو 50001 گردد، رعایت موارد ذیل توصیه می‌گردد:

  • از مدیریت ارشد تعهد و حمایت دریافت کنید.
  • کل کسب و کار را با ارتباطات داخلی خوب درگیر کنید.
  • مدیریت انرژی موجود را با الزامات ISO 50001 مقایسه کنید.
  • بازخورد مشتری و تامین کننده را در مورد مدیریت انرژی فعلی دریافت کنید.
  • یک تیم پیاده سازی ایزو 50001 ایجاد کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
  • نقش ها، مسئولیت ها و مقیاس های زمانی را ترسیم کرده و به اشتراک بگذارید.
  • اصول اولیه استاندارد ISO 50001 را با کسب و کار خود تطبیق دهید.
  • انگیزه مشارکت کارکنان با آموزش و مشوق ها بالا ببرید.
  • دانش استاندارد ISO 50001 را به اشتراک بگذارید و کارکنان را تشویق کنید که به عنوان ممیزان داخلی ایزو 50001 آموزش ببینند.
  • سیستم استاندارد ISO 50001 خود را به طور مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که به طور مداوم در حال بهبود سیستم ایزو 50001 خود هستید.

اخذ گواهینامه ایزو 50001

اخذ گواهینامه سیستم مدیریت انرژی بر اساس استاندارد ISO 50001 ممکن است از بسیاری جهات به نفع سازمان شما باشد. یک سیستم مدیریت تایید شده بوسیله اخذ گواهی ایزو ۵۰۰۰۱، به اثبات می رساند که شما یک سیستم ساختاریافته و نظام مند برای کاهش ریسکهای انرژی و جنبه های زیست محیطی مرتبط با انرژی دارید که در راستای اهداف مدیریت انرژی فعالیت می کنید و متعهد به بهبود بیشتردر موضوع مدیریت انرژی بر مبنای ایزو ۵۰۰۰۱ هستید.

با توجه به تمرکز مشتری و کسب و کار بر روی بهره وری انرژی، گروههای مختلف سهامداران، ذی‌نفعان و مشتریان به دنبال نظارت فعالانه، کنترل و کاهش مصرف انرژی هستند. علاوه بر افزایش شهرت، استفاده کارآمدتر از انرژی، می تواند هزینه ها را کاهش داده و خطرات افزایش قیمت انرژی و قطع عرضه را کاهش دهد.

مزایای دریافت گواهینامه ایزو 50001 چیست؟ (مزایای اخذ گواهی ISO 50001)

صدور گواهینامه استاندارد ایزو 50001 می تواند به موارد زیر کمک کند:

  • بهبود عملکرد انرژی، از جمله بهره وری انرژی، استفاده و مصرف انرژی.
  • کاهش اثرات زیست محیطی، از جمله انتشار گازهای گلخانه ای بدون تأثیر بر عملیات و به طور همزمان افزایش سودآوری.
  • بهبود مستمر سیستم های مدیریت انرژی.
  • حصول اطمینان از اندازه گیری، مستندسازی، گزارش دهی و محک زدن مصرف انرژی.
  • ارتباطات معتبر در مورد تلاش های موثر در موضوع عملکرد انرژی.
  • اخذ گواهینامه ISO 50001 با یک سازمان گواهی دهنده معتبر بین المللی.
  • اندازه گیری، مدیریت و کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه های عملیاتی.
  • کاهش انتشار کربن برای رسیدن به مقررات و اهداف زیست محیطی.
  • اعتبار زیست محیطی را برای برنامه های‌تان نشان دهید و اعتماد مشتری را جلب کنید.
  • مناسب برای همه نوع و اندازه سازمان ها - از SME ها و خیریه ها گرفته تا شرکت ها.
مزایای اخذ گواهینامه ایزو 50001
کاهش هزینه ها با اخذ گواهینامه ایزو 50001

با دریافت گواهینامه مدیریت انرژی از طریق صحیح، یک سازمان می‌تواند ادعا کند که:

  • مصرف انرژی را تا 10 درصد در 12 ماه اول کاهش دهند.
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای  GHG و ردپای کربن.
  • کمک به انطباق با اهداف داوطلبانه یا اجباری فعلی و آینده در بهره وری انرژی.
  • بهبود تصویر و شهرت شرکت در بین مشتریان، مشتریان و ذینفعان.
  • فرآیندهای تصمیم گیری از طراحی سیستم تا بهره برداری و نگهداری را اطلاع رسانی کنند.
  • افزایش آگاهی از انرژی در بین کارکنان در تمام سطوح.
  • بهبود بهره وری عملیاتی و شیوه های نگهداری.

طبق بررسی سازمان جهانی استاندارد ISO، بیش از 19000 گواهینامه ISO 50001 فعال در سال 2020 در سراسر جهان وجود دارد.

- سازمان جهانی استاندارد - مرکز تحقیقات

گواهینامه سیستم مدیریت انرژی ISO 50001 (EnMS) چارچوبی را برای ایجاد بهترین شیوه های مدیریت انرژی برای کمک به سازمان ها برای بهبود عملکرد انرژی خود از جمله بهره وری، استفاده و مصرف انرژی فراهم می کند. این امر به ویژه پس از افزایش علاقه مشتریان به صفر خالص (net zero ) و انتشار کربن پس از COP26 بسیار مهم است.
این استاندارد سازمان ها را قادر می سازد تعهد خود را به بهبود بهره وری انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) نشان دهند:

  • ایجاد چارچوب هایی برای حفظ و ساخت انرژی و صرفه جویی در هزینه.
  • حمایت از تلاش های سازمانی برای کاهش مصرف انرژی.
  • به سازمان ها کمک می‌کند تا از طریق کاهش انتشار کربن به صفر خالص مهاجرت کنند.
  • بهره وری انرژی در سراسر سایت تضمین می‌کند و به طور موثر بر مصرف انرژی نظارت می‌شود.
  • ایجاد فرهنگ سازمانی پایدار با استقرار مناسب ایزو 50001.
توانمندی های گواهینامه ایزو 50001
بهبود بهره وری انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با اخذ ایزو 50001


نحوه دریافت گواهینامه ISO 50001 (ثبت و صدور ایزو 50001)

برای دریافت گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱، سازمان شما باید با استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001 مطابقت داشته باشد و یک سیستم مدیریت انرژی EnMS  را پیاده سازی کند. این چارچوبی است که جزئیات الزامات و اجرای یک سیستم مدیریت انرژی را نشان می دهد و تعهد سازمان را به بهبود کارایی انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شکل می دهد.
برای دریافت یک مشاوره رایگان و بدون تعهد از تیم پشتیبانی اختصاصی ISO ما، با تیم فروش شرکت BRSM تماس بگیرید تا سفر صدور گواهینامه ISO خود را آغاز کنید. ما یک پیشنهاد جامع برای برآورده کردن نیازهای شما تنظیم می کنیم و از طیف وسیعی از استانداردهای ISO، از جمله ISO 27001، ISO 45001، ISO 9001 و سایر استانداردهای مورد نیازتان شما را همراهی می کنیم. 

درباره اعتبارنامه های BRSM باید گفت که این شرکت تمام گواهینامه های ایزو را با بالاترین اعتبار های ممکن صادر می کند و صدور استاندارد های ایزو در این شرکت با بالاترین سرعت و اعتبار، ممکن می گردد. 

دریافت گواهینامه ایزو 50001
دریافت گواهینامه ایزو 50001 برای شرکت

مراحل و گامهای ثبت و صدور گواهینامه ایزو 50001

ثبت و صدور گواهینامه ایزو 50001 دارای مراحل اخذ گواهینامه ایزو ذیل است، سفر خود را برای دریافت گواهینامه ISO 50001 به شکل ذیل آغاز کنید:

مرحله اول در دریافت ایزو ۵۰۰۰۱

ارزیابی اولیه تعیین می کند که آیا الزامات اجباری استاندارد ایزو 50001 برآورده شده است و آیا سیستم مدیریت انرژی قادر به ادامه مرحله 2 است یا خیر.

مرحله دوم در دریافت ایزو ۵۰۰۰۱

ارزیابی دوم اثربخشی سیستم استاندارد را تعیین می‌کند و به دنبال تأیید پیاده‌سازی و عملیاتی بودن سیستم مدیریت بر مبنای استاندارد ایزو است.

مرحله سوم در دریافت ایزو ۵۰۰۰۱ - توصیه برای صدور گواهینامه

در این مرحله از فرآیند، ممیزان ما هر گونه اقدام اصلاحی انجام شده برای رسیدگی به یافته های مطرح شده در مرحله 1 و 2 را بررسی می کنند. ممکن است پس از بررسی ممیزان، صدور گواهینامه ایزو 50001 توصیه شود.

مرحله چهارم دریافت ایزو ۵۰۰۰۱ - بررسی و تصمیم گیری گواهینامه

گزارش ممیزی سازمان توسط یک هیئت مستقل و بی طرف از تیم فنی BRSM بررسی می شود و تصمیم گیری برای صدور گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱ اتخاذ می شود.

مرحله پنجم دریافت گواهی ایزو ۵۰۰۰۱ - صدور گواهینامه ISO 50001

گواهی موفقیت آمیز بودن فرایند ممیزی شخص سوم به مشتری ابلاغ می شود و در ادامه  گواهی استاندارد ایزو 50001  صادر می شود.

در زمینه دریافت گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱ و شیوه های پیاده سازی استانداردهای حوزه انرژی سوالات متداول از قرار ذیل است:

همکاری با BRSM را با دریافت گواهی ایزو 50001 شروع کنید


BRSM یک نهاد صدور گواهینامه شخص ثالث معتبر است و می تواند خدمات آموزشی و صدور گواهینامه مربوطه را برای سیستم مدیریت انرژی شما به صورت محلی یا جهانی ارائه دهد. همانند تمامی استانداردهای سیستم مدیریت، اجرای موفقیت آمیز به تعهد تمامی سطوح و عملکردهای سازمان بستگی دارد.

یک سیستم مدیریت انرژی پایدار مطابق با ISO 50001 را اجرا کنید و نشان دهید که سازمان شما متعهد به بهبود مستمر عملکرد انرژی است.

BRSM و شبکه جهانی این شرکت از متخصصان واجد شرایط مدیریت انرژی، می توانند با آموزش، ارزیابی شکاف و ممیزی گواهینامه به شما در فرآیند دریافت گواهینامه ISO 50001 کمک کنند. دریافت گواهینامه ISO 50001 با ارزیابی‌ها و ممیزی‌های مستقل BRSM برای متمایز شدن شما از رقبا و متعهد شدن به بهره‌وری انرژی می تواند کمک شایانی بنماید.

سوالات خود درباره نحوه شروع مسیر صدور گواهینامه با پرسنل فروش شرکت BRSM به شماره 02192001320 در میان بگذارید.

اخذ گواهینامه ایزو 50001 در تهران و شهرستانها 

با توجه به استقرار شرکت بین المللی ایزو بیکران راهکار در تهران، اخذ گواهی ایزو 50001 در تهران و شهرستانها دارای یک فرایند ثابت است، و تنها تفاوت آنها هزینه رفت و آمد ممیزین به محل ممیزی است.

قیمت اخذ گواهینامه ایزو 50001

برای دستیابی به اطلاعات کامل در مورد چگونگی محاسبه هزینه اخذ ایزو بهتر است مطلب مرتبط با هزینه ایزو موجود در وب سایت شرکت اخذ گواهینامه ایزو را مطالعه کنید یا با شماره 02192001320 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول ایزو ۵۰۰۰۱ - استاندارد مدیریت انرژی - 2018 :ISO 50001

تمامی گواهینامه های ایزو 50001 صادره BRSM تحت اعتبار IAF ، با اعتبار دهی IAS و NACI هستند.
بله، در ممیزی ایزو 50001 مباحث فنی و تکنیکال مرتبط با مدیریت انرژی هم مورد توجه قرار می گیرند.
مراحل صدور گواهینامه ایزو 50001
مرحله 1: شرکت خود را برای ISO 50001 آماده کنید.
مرحله 2: تجزیه و تحلیل شکاف (پیدا کردن جایی که باید تمرکز کنید)
مرحله 3: طرح پروژه 50001 EnMS.
مرحله 3a: استفاده از تیم ها برای طراحی و مستندسازی ISO 50001 EnMS.
مرحله 3b: توسعه تیم هدایت ISO 50001.
مرحله 4: آموزش ISO 50001.
هزینه ممیزی گواهینامه شخص ثالث ISO 50001:
میانگین هزینه برای تمام ممیزی ها و گواهینامه های شخص ثالث بر اساس تعداد سایت ها، ساختمانها، تجهیزات، نفرات، نوع صنعت و ... متغیر است.
الزامات بازنگری انرژی یکی از بندهای کلیدی استاندارد سیستم مدیریت انرژی ISO50001 است.
اولین قدم طراحی یک چارچوب ساده است که به رفع پیچیدگی های استقرار یک استاندارد ایزو کمک می کند و یک روش منطقی برای مدیریت انرژی ارائه کند. گام اول "برنامه ریزی" برای پیاده سازی ISO 50001 است و در ادامه "انجام"، "بررسی" و "عمل" مورد نظر خواهد بود.
افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.