چه راهکارهایی برای مدیریت کارآمد انبار کالا استفاده می‌شود؟

از مدت‌ها پیش بسیاری از بخش‌های صنعتی برای خدمات‌دهی موفقیت‌آمیز همواره به کارایی و راندمان بالا در بحث انبار داری متکی بوده‌اند، اما شکوفایی اخیر تجارت الکترونیکی، این بحث را حتی بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. سطح بالایی از سازماندهی و ارتباطات با کیفیت بالا، برای مدیریت مؤثر یک انبار و بر طرف کردن دائمی (و موفقیت آمیز) نیازهای مصرف کننده نهایی مورد نیاز است. هیچ یک از این موارد بدون مدیریت کارآمد یک انبار، امکان‌پذیر نخواهند بود.

چه راهکارهایی برای مدیریت کارآمد انبار کالا استفاده می‌شود؟

پیام یا خواسته های خود را در این قسمت بنویسید. اگر  دقیقا نمی دانید که چه چیزی می خواهید و نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.

در این مقاله:

  • مزایای انبارداری مناسب
  • مراحل مدیریت کارامد انبار
  • انقس استانداردها در انبار داری

چیدمان، نگهداری و جابجایی صحیح در انبار

  • چیدمان
  • نگهداری 
  • جابجایی
  • ورود و خروج 
انتخاب کنید

مزایای بهبود بخشیدن به بهره‌وری انبار

وقتی که محصولات به موقع تحویل داده می‌شوند و بازخوردهای(فیدبک) مصرف‌کنندگان نیز مثبت است، به راحتی می‌توان حدس زد که یک انبار به صورت کارآمد و ‌مؤثر عمل می‌کند. اگرچه که این نتایج بسیار مهم و حیاتی هستند، اما در واقع کارایی یک انبار به این روند محدود نمی‌شود. برای بهبود بخشیدن واقعی در کارایی عملکرد یک انبار، باید بهره‌وری آن بهینه شود تا اطمینان حاصل شود که همیشه زمان و پول به طور بهینه‌ای صرف می‌شوند و در هر کجا که ممکن است نیز صرفه‌جویی صورت می‌گیرد. همچنین لازم است که مرتباً ارزیابی کنیم چه بهسازی‌‌هایی را می‌توان برای حفظ کارایی و موضوعیت داشتن و رقابتی ماندن در چنین صنعت به سرعت رو به رشدی، انجام داد.

مزایای بهبودبخشی مستمر در بهره‌وری یک انبار عبارتند از:

·        سریع‌تر کار کردن - هر چه زمان‌های انجام کار و پایان دادن آن سریع‌تر باشد، مشتریان شما راضی‌تر می‌شوند.

·        دقت بیشتر - اشتباهات کمتر برابر است با صرفه جویی بیشتر در زمان و پول.

·        کاهش هزینه‌های مربوط به نیروی کار – هرچه فرآیندهای کاری شما کارآمدتر باشند، بازدهی ساعتی بیشتر خواهد بود، که این امر هزینه‌های کلی کارکنان و اضافه کاری را کاهش می‌دهد.

برنامه مدیریت انبار

مراحل مدیریت کارآمد انبار

انبارها از نظر اندازه و عملکرد خود بسیار گوناگون هستند، اما بعضی از مراحل اصلی هستند که شما می‌توانید جهت اطمینان یافتن از بهینه‌سازی بازدهی کلی، صرف نظر از اندازه یا ماهیت تأسیسات، از آنها پیروی کنید.

1. چیدمان و سازماندهی انبار خود را ارزیابی کنید

طرح‌بندی سنجیده و دقیق انبار، در واقع پایه و اساس عملیات کارآمد است. سیستم‌های سازمانی سردرگم کننده، مسیرهای باریک و قفسه‌بندی‌های غیرمنطقی می‌توانند فعالیت کارآمد را برای کارکنان دشوار سازند و منجر به از دست رفتن زمان زیادی شوند.

در نتیجه، به دقت در مورد نحوه چیدمان انبار خود فکر کنید. به عنوان مثال، مناطق بسته‌بندی می‌بایست نزدیک به مناطق بارگیری شما باشد در حالی که محصولات با تقاضای زیاد باید طوری قرار داده شوند که جابه جایی آنها به حداقل ممکن برسد. تمام جنبه‌های چیدمان و سازماندهی انبار شما باید به خوبی در نظر گرفته شوند، از هر منظر منطقی باشد و نگهداری آن نیز آسان باشد.

2. اول ایمنی بعد کار(ایمنی را در اولویت قرار دهید)

هنگامی که انبارها ایمنی را در اولویت کاری خود قرار نمی‌دهند، ممکن است بهره‌وری کل عملیات تحت تأثیر قرار گیرد.هنگامی که ایمنی در اولویت قرار می‌گیرد، به عنوان مثال، قفسه‌های آسیب دیده با قفسه‌های سالم جایگزین می‌شوند، خطرات مربوط به راهرو بررسی و برطرف می‌شوند، سطل‌های زباله‌ به صورت راهبردی در جاهای مناسب قرار می‌گیرند و تجهیزات معیوب برداشته شده یا با تجهیزات سالم جایگزین می‌شوند. عموماً، همه کارکنان و نیز مدیریت در حفظ یک محیط کار ایمن که امکان حداکثر بهره‌وری را فراهم می‌کند، گوش به زنگ و حواس جمع هستند.

بنابراین، اطمینان حاصل کنید که فرهنگ آگاهی از ایمنی را در انبار خود برای حداکثر کارایی و همچنین رفاه کارکنان ایجاد کرده باشید.

3. مرتباً فرآیندهای کاری خود را بررسی کنید

ما فقط می‌توانیم چیزی را تغییر دهیم که متوجه آن شده‌ایم، بنابراین بررسی منظم کارآیی و بهره‌وری فرآیندهای شما در واقع نخستین گام برای شناسایی موقعیت‌های است که در آنها امکان بهبود بخشیدن به کارها وجود دارد. این امر نه تنها باید شامل جمع‌آوری داده‌های مربوط به بهره‌وری برای تجزیه و تحلیل‌های بیشتر باشد، بلکه باید شامل بازخورد کارکنان و بخش مدیریتی برای آگاهی‌های بیشتر در مورد این پرسش باشد که چه چیزی بهترین کارایی را دارد و چه چیزی نیاز به بازنگری دارد.

چنین رویکردی، شناسایی هر گونه ناکارآمدی در زنجیره فرآیند انبارداری را تسهیل می‌کند و از آنجا می‌توانید شروع به حل مسأله کنید. ممکن است بررسی یک مورد ناکارآمدی منتج به آشکار شدن موارد بیشتری از ناکارآمدی‌ها در زنجیره انبارداری شود، اما بهتر است به جای سَنبل کردن و ادامه دادن کار با بهره‌وری پایین، به طور کامل به آن مسائل رسیدگی شود. در حالت ایده‌آل می‌بایست این بررسی‌ها هر سال انجام شوند، اما همچنین هر زمانی که بهره‌وری مختل شود، به‌ویژه اگر عامل اصلی نامشخص باشد، می‌بایست این بررسی‌ها صورت گیرند.

4. روی کارکنان خود سرمایه‌گذاری کنید

اغلب اوقات حاشیه‌های کاری انبارداری، اجازه افزایش حقوق را نمی‌دهد، به‌عبارت دیگر باید اقدامات دیگری به غیر از افزایش دستمزد صورت بگیرد تا اطمینان حاصل شود که کارکنان در نقش خود احساس ارزشمندی و رضایتمندی می‌کنند. ارائه آموزش‌های اساسی به همه کارکنان، جهت اطمینان از رعایت تمامی پروتکل‌های ایمنی و رویه‌های انبارداری ضروری است و می‌بایست هر سال این آموزش مورد بازبینی قرار گیرد.

زمانی که کارکنان در شغل خود احساس مشارکت، ارزشمندی و رضایتمندی می‌کنند، احتمال عملکرد بهتر در آنها افزایش خواهند یافت و اعضای سازنده‌تری از تیم خواهند بود که همین امر مستقیماً به کارایی و بهره‌وری بیشتر در عملکرد آنها ختم می‌شود. معرفی برنامه‌های مشوق و همچنین پاداش دادن به کارکنان برای ویژگی‌هایی همچون مثبت گرایی، توانایی رهبری، آگاهی‌های ایمنی و همکاری و تعامل می‌تواند راهگشا باشد.

5. پایش و پیش بینی موجودی انبار بررسی کنید 

برای به حداکثر رساندن بهره‌وری، رهگیری کردن و مدیریت دقیق موجودی انبار امری ضروری است - اشتباهات انبارداری در حقیقت عوامل متداول استرس‌زا برای انبارها هستند. به منظور کمک به مدیریت مؤثر و کارآمد موجودی انبار، تمام موجودی‌ها را چه به صورت دستی چه از طریق سیستم‌های مبتنی بر فناوری، بدقت ردیابی کنید. در صورت لزوم، سیستم‌های ردیابی خودکار می‌توانند امکان تجزیه و تحلیل داده‌های آنی را فراهم کنند که این امر می‌تواند مدیریت موجودی در انبار را به میزان بسیار زیادی بهبود بخشد. همگام بودن با تغییرات فصلی و آگاهی از الگو و روند گرایش مصرف‌کنندگان نیز هنگام پیش‌بینی تقاضا و همچنین برنامه‌ریزی برای بهترین شیوه پیشبرد این تغییرات در سفارش و حجم موجودی انبار، امری ضروری است.

6. به اجرا و پیاده‌سازی راه حل‌های مبتنی بر فناوری دقت کنید

راه حل‌های مبتنی بر تکنولوژی برای مدیریت انبارها، بی وقفه در حال بهتر شدن هستند و گزینه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند کارایی و بهره‌وری عملکرد شما را به شدت بهبود بخشند. سیستم‌های مدیریت نرم‌افزاری و فناوری‌های ردیابی امکان دقت عمل بی‌سابقه و تجزیه و تحلیل مداوم راندمان کاری را فراهم می‌کنند، که همین امر می‌تواند تفاوت بزرگی را در درآمد خالص شما ایجاد کند. ممکن است این فناوری‌ها یک سرمایه‌گذاری دلهره‌آور به نظر برسند، اما مزایای آنها معمولاً به وضوح از هزینه‌ها بیشتر می‌شود و چنین تکنولوژی‌هایی به سرعت جایگاه حیاتی خود را در سیستم مدیریتی شما به دست می‌آورند.

مدیریت انبار

دیدگاه‌های نهایی

موضوع بهره‌وری و راندمان یک انبار بحث بسیار گسترده‌ای است، به ویژه با توجه به این نکته که یک عملیات چقدر می‌تواند با عملیات دیگری متمایز باشد. این مراحل ذکر شده تنها برخی از راه‌های اساسی را به طور کلی و اجمالی توصیف می‌کنند که از طریق آنها می‌توان بهره‌وری و راندمان هر انبار را بررسی کرد و بهبود بخشید. به یاد داشته باشید که بهره‌وری یک انبار، تنها به تحویل دادن به موقع سفارشات ختم نمی‌شود – بلکه بهره‌وری و کارایی واقعی انبار شامل بهینه‌سازی تمام بهره‌وری‌های ناشی از داشتن کارکنان متعهد، ایمن و آموزش دیده و پیشرو در تمام جنبه‌های مدیریتی، رهگیری و پیش بینی موجودی انبار شما است.

 

 

شرکت بیکران راهکار سعادت BRS نماینده رسمی شرکت BRSM آمادگی ممیزی استاندارد های

[ ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, IMS, HSE ]

و همچنین ثبت و صدور گواهینامه های فوق را از بالاترین مراجع داخلی و بین المللی زیر نظر IAF دارد.

سوالات متداول چه راهکارهایی برای مدیریت کارآمد انبار کالا استفاده می‌شود؟

مسئله انبارش در بسیاری از استانداردها اشاره شده است از جمله انها می توان به ایزو 9001 اشاره نمود.
در فرایند ممیزی ایزو 9001، در صورت استثنا نشدن فرایند محافظت از محصول، این فرایند مورد ممیزی تیم ممیزان قرار خواهد گرفت.
در صورت مهیا بودن شرایط استفاده از سیستم ها و نرم افزارهای کامپیوتری در بهبود فرایند انبارش به شدت توصیه می گردد.
افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.