دوره آموزشی تشریح الزامات سیستم مدیریت یکپارچه IMS
تشریح الزامات سیستم مدیریت یکپارچه IMS، مبتنی بر 3 استاندارد ISO 9001:2015 ، ISO 14001:2015 ، ISO 45001 :2018 در سرفصل های زیر برنامه ریزی و تدریس می گرد.
1
مقدمات و مفاهیم اولیه
1-1-معرفی اهداف و اصول سیستمهای مدیریتهای کیفیت، مدیریت زیست محیطی و سلامت شغلی و ایمنی
2-1-چرخه PDCA و تفکر مبتنی بر ریسک و اهمیت آن در طرحریزی فرآیندی در سازمان
3-1- خط مشی نظام مدیریت یکپارچه و مفاد آن
2
بافتار سازمانی و تحلیل ذینفعان
شناسایی عوامل درونی و بیرونی موثر بر کسب و کار سازمان
1-2- تعریف ذینفع و نحوه شناسایی آن
2-2- نحوه مستندسازی اطلاعات مربوط به تحلیل ذینفعان از قبیل انتظارات و نیازها، تعیین شکافها و اولویتها
3-2- آشنایی با نحوه سنجش رضایت مشتریان در شرکت ( مسئولیتها و اقدامات)
3
معماری فرآیندی
1-3- محتوای شناسنامه فرایندی و بخش های آن از قبیل ورودی و تأمین کنندگان، خروجی و گیرندگان، منابع، شاخصها
2-3- نحوه تعیین شاخصهای فرآیندی ، هدفگذاری و اندازهگیری آنها براساس روش اجرایی مرتبط در سازمان، تفاوت اهداف فرآیندی و اهداف کلان
4
کنترل مستندات
1-4- معرفی اجمالی انواع مدارک سازمانی
2-4- تبیین تفاوت واژههایی مانند مرجع، مدرک و سابقه
3-4- ساختار مناسب برای مهمترین مدارک سازمانی مورد استفاده از قبیل روشاجرایی و دستورالعملها و نحوه تهیه، تصویب، تغییر و به روز رسانی آنها
4-4- قالب مستندات مربوط به کنترل مدارک، مراجع و سوابق و نحوه تکمیل آنها
5
مدیریت ریسک
1-5- تعریف ریسک فرآیندی و نحوه شناسایی ریسکهای فرآیندی و پیامدهای ناشی از آن
3-5- مواجهه با ریسکهای فرایندی و اقدامات کنترلی
4-5- ریسکهای ایمنی و جنبههای زیست محیطی و نقش مدیریتها در شناسایی آن
5-5- اقدامات لازم پس از شناسایی ریسک از قبیل تعیین دلایل بروز، نحوه محاسبه عدد ریسک و درجهبندی از آنها
6-5- تکمیل نمونه فرم شناسایی و ارزیابی ریسکهای فرآیندی برای تثبیت یادگیری
7-5- تحلیل یک نمونه از فرمهای مربوط به ریسکهای شغلی و جنبههای زیست محیطی
6
دانش سازمانی
1-6- تعریف دانش فرآیندی و برخی مفاهیم مرتبط از قبیل دانش پنهان و آشکار و مصادیق آن در سازمان
2-6-ابزارها و روشهای مورد استفاده در جهت شناسایی دانش فرآیندی و نحوه کسب و وثبت و دسترسی به آن از منابع درون و برون سازمانی
3-6- کار عملی: تکمیل نمونه فرم شناسایی و استخراج دانش فرایندی
7
شرایط اضطراری
1-7- شناسایی بخشهای حیاتی فرآیند به منظور اقدام واکنش سریع در شرایط بحرانی و ایجاد آمادگیهای لازم
2-7- شرایط اضطراری عمومی و ضرورت آگاهی از اقدامات لازم در هنگام بروز سوانح و بحرانها
8
مدیریت عدم انطباقها
1-8- آشنایی با فرایند اجرایی و فرمهای مورد استفاده به منظور صدور عدم انطباق/ پاسخ به عدم انطباقهای اعلام شده
9
بازنگری مدیریت
1-9- هدف از تشکیل جلسات بازنگری مدیریت
2-9- گزارشها و ورودیهای مورد نیاز برای طرح در جلسه بازنگری
3-9- ماهیت تصمیمات و اقدامات اخذ شده در جلسات بازنگری
10
مدیریت شناسایی خطرات
شناسایی خطرات ایمنی و بهداشت
ارزیابی ریسک آنها
تعیین کنترل ها
11
خط مشی و اهداف
شناخت خط مشی و ویژگی های آن
ارتباط با مقاصد کلان سازمانی
تعیین چارچوب اهداف در خط مشی
ترسیم اهداف بر اساس خط مشی
تهیه ی برنامه برای اهداف شامل زمان بندی، مسئولیت ها و اختیارات
12
مدیریت عملکرد
تهیه ی طرح پایش و اندازه گیری (در هر سه استاندارد)
تعیین پارامترهای نیازمند اندازه گیری
تعیین دوره ی زمانی پایش و اندازه گیری
تعیین روش های اندازه گیری
13
ممیزی دخلی
آشنایی با ممیزی داخلی
بی طرفی و عینیت گرایی
تهیه ی برنامه ی ممیزی