سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی

Submitted by admin on ی., 01/19/2020 - 09:57
نام استاندارد
ایزو26000
سال انتشار
2001
چارچوب استاندارد

هدف اصلی از مسئولیت اجتماعی، منافع اجتماعی است. معاملات انجام شده با پرداختن به نیازها و مشکلات جامعه بدون در نظر گرفتن منافع شخصی می تواند به عنوان یک مسئولیت واقعی اجتماعی تلقی شود. اگرچه در مسئولیت اجتماعی هیچ سودی حاصل نمی شود، اما این امر از طریق سازمان ها یا شرکت های غیر دولتی بدست می اید. 

سازمان بين‌المللي استانداردها طي يک فرايند طولاني و پيچيده و از طريق اجتماع عمومي، ايزو 26000 را  تدوين و منتشر كرده است که توصیه‌های بین‌المللی را برای ایجاد مسئولیت اجتماعی در سازمان ارائه می‌دهد و در ایجاد و ارائه یک استراتژی مسئولیت اجتماعی بلند مدت در فعالیت ها راهنمایی می‌کند. این استاندارد بعد از تعریف مسئولیت اجتماعی راهکارهایی ارائه می‌دهد که  بر اساس آن سازمان‌ها می‌توانند خط ‌مشی خود را در این حوزه تنظیم نمایند. همچنین به کمک آن، سازمان‌ها می‌توانند  مسئولیت‌های اجتماعی خود را به نحو احسن انجام داده و عضوی مسئولیت‌پذیر در جامعه باشند.

استاندارد ذکر شده در تمامی سازمان‌های کوچک و بزرگ، دولتی و خصوصی کاربرد دارد و تاکید شده است باید  در راه اندازی کسب و کار شیوه ای در پیش گرفته شود که با انتظارات اخلاقی نیز هماهنگ باشد، در استاندارد ذکر شده فرایند تولید و عرضه محصولات و خدمات به اندازه خود محصولات اهمیت دارد و اگر تولید کننده فقط به قانون اکتفا کند، ممکن است نتواند رضایت مصرف کننده را جلب کند. این استاندارد راهنمایی‌هایی برای مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها اعم از بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های دولتی، مدارس، موسسات خیریه و … می باشد.

مزایای استاندارد

مدیریت مسائل اجتماعی یا زیست محیطی مخصوص شرکت 

مشارکت کارکنان، جوامع و شرکای تجاری در استراتژی ها

اعتماد به نفس بیشتر به عنوان یک سازمان اجتماعی

قابلیت جذب، حفظ کارگران، اعضای و مشتریان

نگهداری از کارکنان، روحیه، تعهد و بهره‌ وری

تصویر
مسئولیت اجتماعی