چکیده سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت- ISO 45001

ISO 45001: 2018
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت – الزامات با راهنمای استفاده
چکیده:
ایزو ۴۵۰۰۱: ۲۰۱۸ الزامات مربوط به سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی (OH&S) را مشخص می کند و راهنمایی هایی را در مورد استفاده از آن ارائه می دهد ، تا سازمان ها را قادر سازد با جلوگیری از آسیب دیدگی و سلامتی ناشی از کار و همچنین با بهبود عملکرد OH&S ، مکان های ایمن و سالم را فراهم کنند.
ISO 45001: 2018 برای هر سازمانی که مایل به ایجاد ، پیاده سازی و حفظ سیستم مدیریت OH&S برای بهبود بهداشت و ایمنی شغلی ، از بین بردن خطرات و به حداقل رساندن خطرات OH&S (از جمله نقایص سیستم) ، شناسایی و استفاده از فرصت های OH&S ، و آدرس دهی ناسازگاری های مربوط به فعالیت های سیستم مدیریت OH&S باشد مناسب است.
ISO 45001: 2018 به یک سازمان برای دستیابی به نتایج مورد نظر از سیستم مدیریت OH&S کمک می کند. مطابق با سیاست OH&S سازمان ، نتایج در نظر گرفته شده از یک سیستم مدیریت OH&S شامل:
الف) بهبود مداوم عملکرد OH&S؛
ب) تحقق الزامات قانونی و سایر الزامات؛
ج) دستیابی به اهداف OH&S
است.
ایزو ۴۵۰۰۱: ۲۰۱۸ صرف نظر از اندازه ، نوع و فعالیت های آن برای هر سازمان قابل اجرا است. این امر در مورد خطرات OH&S تحت کنترل سازمان با در نظر گرفتن عواملی مانند زمینه ای که سازمان در آن فعالیت می کند و نیازها و انتظارات کارگران و سایر علاقه مندان قابل استفاده است.
ISO 45001: 2018 معیارهای خاصی را برای عملکرد OH&S بیان نمی کند ، و همچنین در مورد طراحی سیستم مدیریت OH&S تجویز نمی شود.

ISO 45001: 2018 یک سازمان از طریق سیستم مدیریت OH&S خود را قادر می سازد جنبه های دیگر بهداشت و ایمنی ، مانند سلامتی / رفاه کارگران را یکپارچه سازد.
ISO 45001: 2018 به مسائلی مانند ایمنی محصول ، خسارت ملکی یا اثرات زیست محیطی ، فراتر از خطرات برای کارگران و سایر طرفهای ذیربط مربوط نمی شود.

ISO 45001: 2018 می تواند بطور کامل یا جزئی برای بهبود سیستماتیک مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی مورد استفاده قرار گیرد.با این حال ، ادعاهای مربوط به انطباق با این سند تنها در صورتی قابل قبول است که کلیه الزامات آن در سیستم مدیریت OH&S یک سازمان گنجانیده شده و بدون حذف محقق شود .

پیش زمینه استاندارد مدیریت پروژه – ایزو ۲۱۵۰۰


این بخش، در مورد انگیزه اقتصادی طراحی ایزو ۲۱۵۰۰ و نیز، فرآیندها و منابعی که برای ایجاد آن به کار رفته اند، بحث می‌کند.

انگیزه اقتصادی از تدوین ایزو ۲۱۵۰۰ 

در دهه آینده، یک پنجم تولید ناخالص ملی جهان یا بیش از ۱۲ تریلیون دلار، هر ساله در پروژه‌ها صرف خواهد شد. این یک سرمایه­گذاری بسیار بزرگ است که صرف هوشیارانه هزینه‌ها، و کنترل مدیریتی صحیح را می­طلبد.

از زمان انقلاب صنعتی، استانداردسازی یک پیش نیاز مهم برای رشد بوده­است. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که کسب وکارهای امروز، بیش از هر زمان دیگر، با فشار اقتصادی مشتریان و دیگر ذینفعان جهت برآورده­سازی سریع­تر و ارزان­تر نیازهای آنها، روبرو هستند.

در جهان امروز، سرمایه‌گذاری و تغییرات سازمانی، از طریق پروژه‌ها و برنامه‌های پروژه‌ای مرتبط، محقق می‌شوند. در بسیاری از این پروژه‌ها، انواعی از دیسیپلین­ها و نظام­ها، و ترکیبی از کارگران بیرونی و درونی، دخیل می‌باشند. تمامی‌ این افراد، باید به شیوه­ای مناسب با یکدیگر همکاری داشته باشند، و هر کس وظیفه خود را به نحو موثری انجام دهد؛ هم­زمان، تمام این کارها باید به شیوه­ای فرایند-محور با یکدیگر همسو بوده، و اجرا شوند. تعداد زیادی از شیوه‌ها و عملکردهای مدیریت پروژه وجود دارد. اما چه کسی می‌تواند این شیوه‌ها و روش‌ها را به صورت صحیح، به کار گیرد؟ در یک پروژه چندتخصصی، کدام روش باید انتخاب شود؟ چگونه میتوان با ذینفعان ارتباط برقرار کرد؟ پاسخ به این پرسش­ها، ساده نیست.

در گذشته، اقدامات متعددی با هدف تدوین استانداردهای جهانی مدیریت پروژه انجام شده‌است، مثل نشست جهانی مدیریت پروژه (از سال ۱۹۹۴)؛ راهنمای PMBOK (استاندارد ANSI، ویرایش اول در سال ۱۹۹۶)؛ اقدام هماهنگ سازی در سطح عملیاتی[۱] (OLCI، از سال ۱۹۹۹)؛ پیمان جهانی استانداردهای اجرایی پروژه[۲] (GAPPS از ۲۰۰۲)، و ایزو ۱۰۰۰۶ -سیستم های مدیریت کیفیت- راهنماهای مدیریت کیفیت در پروژه‌ها،از ۲۰۰۳). همگی آنها در تولید پیکره واحدی از دانش مدیریت پروژه که مورد پذیرش جهانی قرار داشته باشد، ناکام بودند. ایزو ۲۱۵۰۰ (راهنمای مدیریت پروژه)، گامی‌است به سمت یک استاندارد جهانی واقعی برای مدیریت پروژه.

فرایند تدوین ایزو ۲۱۵۰۰ 

در سال ۲۰۰۶، انگلستان پیشنهاد تدوین یک استاندارد بین­المللی جدید برای مدیریت پروژه را ارائه داد که بعداً، به عنوان ایزو ۲۱۵۰۰ شناخته شد. با بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ در لندن، بریتانیایی­ها متوجه شدند که استاندارد آن زمان آنها که توسط BSI (موسسه استانداردهای بریتانیا[۳]) تدوین شده بود، نیاز به بازنگری داشت. ایالات متحده از این پیشنهاد حمایت کرد و برای رای­گیری، به سراغ ۱۶۴ کشور رفت که دارای نمایندگی ایزو بودند. بیشتر اعضای ایزو رای مثبت دادند، و با نگارش منشور تدوین استاندارد، کمیته پروژه ‌ایزو ISO/PC 236 در جلسه­ای در اکتبر ۲۰۰۷، در لندن تاسیس شد.

صدها متخصص مدیریت پروژه و کمیته­های قرینه آنها از بیش از ۳۰ کشور، در طول ۵ سال، برای تکمیل ایزو همکاری کردند. مشارکت‌کنندگان به بحث در مورد محتوا، و نگارش متن پیش‌نویس پرداختند، بیش از ۱۰۰۰ نظری را که با هر نسخه از پیش نویس مطرح می‌شد، پردازش نمودند. یک تیم بین­المللی پروژه که سطح همکاری بسیار خوبی با یکدیگر داشتند، ایجاد شد، زیرا همواره همان ۸۰ تا ۱۰۰ نماینده، در جلسات متعدد بین­المللی شرکت داشتند.

انجمن­های بزرگ مدیریت پروژه به شیوه‌های مختلف، نقش‌آفرینی کردند. PMI (موسسه مدیریت پروژه[۴]) منشی ISO/PC 236 بود. IPMA (انجمن بین­المللی مدیریت پروژه[۵]) به صورت رسمی، در تکامل نقش پیوستگی موثر بود. هیچ نمود قابل ­وجهی از اداره کابینه انگلستان (صاحب PRINCE2) وجود نداشت. البته، تعدادی از متخصصان گروه‌های کاری، عضو این انجمن­ها، و یا دارنده گواهینامه­های حرفه­ای بودند و از طریق نقش خود، دیدگاه­های آن نهادها را ارائه می‌دادند.

منابع تدوین ایزو ۲۱۵۰۰

ایزو ۲۱۵۰۰ مخاطبان هدف گسترده­ای دارد، و از منابع گوناگون برای مدیریت پروژه استفاده می‌کند. در نتیجه، پشتیبانی راهنماها (نخست از طریق طراحان، و سپس، از طریق کاربران)، باید نقطه تمرکز مدیریت پروژه می‌بود که برای هر کس، دارای اهمیت است. تمام کمیته­های قرینه کشوری فرصت داشتند که منابع مرتبط با مدیریت پروژه را به عنوان ورودی برای راهنماها، در آغاز تدوین آن در سال ۲۰۰۷ ارائه دهند. آنها استانداردهای ملی زیر را پیشنهاد دادند:

۱- راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه[۶] (راهنمای PMBOK)، ویرایش سوم، فصل ۳ و واژه نامه، شرکت PMI، ۲۰۰۴- استاندارد ANSI آمریکا.

۲- مدیریت پروژه DIN 69901: سیستم­های مدیریت پروژه DIN ۲۰۰۷، استاندارد آلمانی DIN.

۳ BS 6079 و BS ISO 15188:2001 مدیریت پروژه BSI ،۲۰۰۱- استاندارد انگلیسیBSI

در روند تدوین ایزو ۲۱۵۰۰، دیگر استانداردهای بازار و نیز، استانداردهای کنونی ایزو، به عنوان منابع مرجع مورد استفاده قرار گرفته­اند:

۱- نسخه ۳٫۰ از ICB (پایه صلاحیت IPMA)- توسط انجمن بین­المللی مدیریت پروژه؛

۲- PRINCE2  (پروژه‌ها در محیط‌های کنترل­شده[۷]) – توسط هیات دولت، (پیش از OGC)؛

۳- ایزو ۹۰۰۱- سیستم­های مدیریت کیفیت؛

۴- ایزو ۱۰۰۰۶- سیستم­های مدیریت کیفیت- راهنماهای مدیریت کیفیت در پروژه‌ها؛

۵- ایزو ۳۱۰۰۰- مدیریت ریسک- اصول و راهنماها.

مزایای ایزو ۲۱۵۰۰

راهنماهای ایزو ۲۱۵۰۰، استانداردی جدید برای مدیریت پروژه نیست، اما مرجعی برای دیگر استانداردها، شیوه‌ها، و راهکارهای برتر مثل PMBOK، PRINCE2، Agile و ICB محسوب می‌شود. ایزو آنها را با یکدیگر مقایسه نمی‌کند، بلکه راهکارهای برتر مدیریت پروژه را گردهم می‌آورد.

اهمیت ایزو ۲۱۵۰۰ در این نهفته است که یک استاندارد و زبان جهانی برای عملکرد مدیریت پروژه معرفی می‌کند. این استاندارد، یک نقطه مرجع و فراگیر برای تمام پروژه‌ها و در همه سازمان‌ها می‌باشد.

می‌توان از راهنمای ایزو ۲۱۵۰۰ به صورت زیر، استفاده کرد:

به عنوان مرجعی در ممیزی:
اگر عملکرد مدیریت پروژه یک سازمان با الزامات و معیارهای ایزو ۲۱۵۰۰ مطابق باشد، بنابراین پایه خوبی برای مدیران پروژه دارای صلاحیت وجود دارد که در پروژه، به نتایج مطلوب  دست پیدا کنند. در عین حال، سازمان می‌تواند هم از نظر درونی و هم از نظر بیرونی، اثبات کند که پروژه‌های با کیفیت تحویل می‌دهد، زیرا اثبات عملکرد خود را بر مبنای استانداردی مستقل انجام می‌دهد. در واقع، این راهنماتاثیری مستقیم بر اجرای پروژه دارد، اما نه چندان، بر نتیجه پروژه؛

به عنوان پیوندی بین فرایندهای کسب وکار و مدیریت پروژه:
ایزو ۲۱۵۰۰ می‌تواند مکمل ایزو ۹۰۰۱ برای مدیریت کیفیت، به ویژه در حوزه بهبود مداوم باشد: تحقق فرآیندهای بهبود مطلوب و موردنیاز در عملیات، با حداقل مزاحمت برای فرآیندهای تولید و خدمات.

به عنوان یک چک­لیست جهت اثبات دانش و مهارت­های مدیران و کارکنان پروژه در اجرای پروژه‌ها:
این راهنما در هر زمان، بر یک پروژه تمرکز می‌کند، و به موقعیت­های پیچیده تر مثل مدیریت چندپروژه‌ای و یا زیرشاخه­های پروژه ارجاع نمی‌دهد. این سبب می‌شود که راهنما رای یک گروه هدف بسیار گسترده، قابل کاربرد باشد و بتوانند به راحتی، نقش خود را در راهنماها پیدا کنند. ایزو ۲۱۵۰۰ به شدت، بر نقش محیط در هنگام اجرای پروژه تمرکز می‌کند، تا ارزش افزوده اقلام قابل­تحویل پروژه را تا حد امکان، بالا ببرد؛

به عنوان یک منبع مشترک (پل ارتباطی) بین شیوه‌ها، عملکردها و مدل‌های گوناگون
در هنگام اجرای یک پروژه، شیوه‌های کنونی مدیریت پروژه مثل PRINCE2، مجموعه راهکارهای برتر مثل راهنمای PMBOK، و مدل‌های صلاحیت مثل ICB 3.0، نوعی وسیله ثبات برای مدیر پروژه فراهم می‌کنند. راهنماهای مختصر و روشن، سبب جذب طرف‌هایی که چندان با شیوه‌ها، مدل‌ها، و عملکردهای کنونی آشنا نیستند، خواهد شد.

به عنوان زبان مشترک در مدیریت پروژه
ایزو ۲۱۵۰۰ تفاوت‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد، و شباهت بین بسیاری از طرف‌هایی را که اغلب در یک پروژه با هم کار می‌کنند، تقویت می‌کند: حامی (اسپانسر) مالی، مدیر پروژه و همکاران او، سازمان پروژه، کارکنان پروژه، مشتریان، کاربران، و سازمان درونی. ایزو ۲۱۵۰۰ با ارائه یک زبان مشترک، از ارتباط بین طرف‌های مربوطه حمایت می‌کند. همچنین، در پروژه‌های بین‌المللی و یا چند تخصصی ، وجود یک زبان مشترک ضروری است، چرا که در آنها، تیم‌های گوناگون با روشهای مختلف در کنار یکدیگر کار می‌کنند، و رسیدن به همکاری ضروری است. این راهنما همچنین، می‌تواند با برقراری ارتباط بین فرآیندها و اقلام قابل­تحویل مربوط به شیوه‌های گوناگون و فرایندهای ایزو ۲۱۵۰۰، نقش یک عامل الزام‌آور را ایفا کند.

[۱] Operational Level CoordinationInitiative

[۲] Global Alliance For Project Performance Standards

[۳] British Standards Institution

[۴] Project Management Institute

[۵] Intenational Project Management Institute

[۶] Project Management Body of Knowledge

[۷] PRojects IN Controled Environments

برشهایی از راهنمای استاندارد مدیریت پروژه( ایزو ۲۱۵۰۰)

ایزو ۲۱۵۰۰، در مورد مفاهیم و فرآیندهای مدیریت پروژه که جهت تحقق موفق پروژه‌ها حائز اهمیت هستند، راهنمایی کلی ارائه می‌دهد.
ارزش ایزو ۲۱۵۰۰ در چیست؟
استاندارد مدیریت پروژه که مورد پذیرش جهانی قرار دارد، به عنوان یک مرجع بنیادین برای کاربرد دانش مدیریت پروژه، و شیوه‌های مناسب آن، به رسمیت شناخته شده‌است. تحقیقات ثابت کرده است که در هنگام مدیریت پروژه‌ها، کاربرد ساختاری این دانش بنیادین و مهارت¬های مناسب، امکان تحویل موفق پروژه را به وضوح، بالا می برد. محیط‌های پروژه‌ای که به صورت مداوم، این رویکرد بنیادین شیوه‌های مناسب مدیریت پروژه را به کار می‌گیرند، نه تنها از لحاظ هزینه و زمان تحویل پایینتر، عملکرد پروژه‌ای بهتری دارند، بلکه نشاندهنده سطح بالاتری از رضایت مشتری هستند. کاربرد این شیوه‌های مناسب مدیریت پروژه، به شکلی که در ایزو ۲۱۵۰۰ شرح داده شده‌است، در تحقق این مزایا به شما یاری خواهد رساند.
علاوه بر آنچه در بالا گفته شد، در هنگام کار در یک محیط مدیریت پروژه، که سازمان در مقایسه با عملیات‌های عادی، پویاتر است، نیاز بیشتری به ارتباط خوب وجود دارد. برای رسیدن به این منظور، مهم است که در محیط مدیریت پروژه، از یک زبان مشترک قابل درک توسط تمام افراد دخیل، و به ویژه ذینفعان کلیدی پروژه، استفاده گردد.

چرا باید مدیریت پروژه را اعمال نمود؟
هر سازمان، فرهنگ مختص به خود را دارد، و با چالشهای گوناگونی مواجه است. همچنین، سازمان‌ها با موقعیت و مجموعه مشکلات متفاوتی که باید آنها را حل کنند، روبه‌رو هستند. به منظور تعریف ارزش مدیریت پروژه، ما نخست نیاز به آن داریم تا دقیقا تعریف نماییم که منظور از مدیریت پروژه چیست. زیرا این مفهوم، مفهومی‌گسترده است. سپس، می‌توانیم به جنبه‌های گوناگون مدیریت پروژه نگریسته، و ارزش همراه با هر جنبه را نشان دهیم.

مدیریت پروژه- تعریف ایزو ۲۱۵۰۰
مدیریت پروژه عبارت است از کاربرد شیوه‌ها، ابزارها، تکنیک‌ها، و قابلیت‌ها در یک پروژه. مدیریت پروژه شامل یکپارچه سازی مراحل گوناگون چرخه حیات پروژه می‌باشد، و از طریق فرآیندهایی محقق می‌شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که با افزایش پیچیدگی و تغییر سریعتر محیطهایی که کسب وکارها با آنها روبرو هستند، پروژه‌هایی که با کاربرد ساختارمند فرآیندهای مبتنی بر راهکارهای برتر مدیریت می‌شوند، در حوزه‌های زیر (اما نه محدود به آنها)، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند:
• “تحویل طبق تعهد” به علت تعیین واقع گرایانه انتظارات، و تعریف صادقانه پروژه، برنامه‌ریزی، و برآورد آن؛
• تحویل سریعتر به علت کاربرد مجدد فرآیندهای رایج و شناخته¬شده مدیریت پروژه؛
• “غافلگیری”های کمتر در طول اجرای پروژه، استفاده از فرآیندهای فعال مدیریت پروژه؛
• بهبود سطح رضایت مشتری، و پرهیز از دوباره¬کاری، از طریق تحویل صحیح محصول و خدمات مناسب از همان مرتبه اول.
این فرصتها، در کنار سایر دانش¬ها و مهارتهای مدیریت پروژه در سازمان، همگی ملموس و مشهود هستند. اما گزاره ارزش مدیریت پروژه بسیار بیشتر است و شامل مزایایی که کمتر مشهود هستند نیز، می‌گردد، مثل موارد زیر:
• وجود یک تیم بسیار متعهد و باانگیزه که می‌توانند با هدف-گذاری و ارتباط موثر، در کنار یکدیگر کار کنند؛
• یک محیط الهام‌بخش پروژه که از روحیه “میتوانیم انجام دهیم” بهره دارد، و سرشار از تعهدات بلندپروازانه، و در عین حال، واقعگرایانه است؛
• تصمیمگیری شفاف و بهبود آن در تمام سطوح سازمان، از طریق برقراری ارتباطات موثرتر.
این مزایای کیفی حتی مزایای کمی را نیز تقویت می‌کنند، و این امر تضمین خواهد کرد که سازمان می‌تواند پیشتاز باشد.
بسیاری از سازمانها به دلیل توانایی تحویل مداوم پروژه‌های سطح بالا و باکیفیت، به آوازه ای مثبت دست یافته اند. هرچند، بیشتر سازمان‌ها همچنان، با این مسئله کلنجار میروند. آیا ویژگیهای زیر برای شما آشنا است؟
• پروژه‌ها اغلب دیر، و با صرف بودجه فراوان، و بدون برآوردن ملزومات عملی موردنظر اسپانسر پروژه و کاربران نهایی، تحویل داده می‌شوند؛
• مدیران پروژه کار را “به شیوه خود” انجام می‌دهند، زیرا استانداردهایی برای فرایندها و تکنیک‌های مدیریت پروژه وجود ندارد، و یا در صورت وجود، ضعیف می‌باشد؛
• مدیر پروژه به جای آن که به عنوان کسی که ارزش تجاری تولید می‌کند، در نظر گرفته شود، بیشتر سربار تلقی می‌گردد.
• در هنگام برنامه‌ریزی عملیات، کار پروژه که بر عهده منابع درون سازمان خطی قراردارد، به خوبی برنامه‌ریزی نشده‌است، و با این حال، این مسئله به عنوان مسئله¬ای که “کمتر از کار اصلی شما اهمیت دارد”، تلقی می‌شود؛
• بودجه پروژه‌ها شامل هزینه نیروی کار درونی نیست، زیرا “قبلا هزینه آنها پرداخت شده‌است”؛
• نسبت به عهده داری کلی پروژه در سازمان، و نیز، در مورد هزینه در برابر ارزش افزوده آن، یک دید کلی ارائه نمی‌شود؛
• کار مورد نیاز برای مدیریت فعالیت پروژه، در طرح پروژه لحاظ نشده‌است؛
• ممکن است پروژه‌ها در نهایت، موفق باشند، اما پس از استرس سنگین، و کار اضافه.

استراتژی سازمان جهانی استاندارد ایزو- ISO 2016-2020 – بخش دوم

استانداردهای با کیفیت بالا را از طریق عضویت جهانی ایزو توسعه دهید

هسته اصلی و محکم ایزو عبارت است از؛ سیستم غیر متمرکز، حرفه ای و مبتنی بر عضو برای توسعه استانداردهای بین المللی آن. این از طریق اعضای استانداردهای کشورها است، که باعث می شود سازمان بتواند نیازهای بازارها و جامعه را شناسایی کند، انواع مختلفی از ذینفعان را درگیر کند، استانداردها را منتشر کند و از اجرای آنها پشتیبانی کند.
به منظور اطمینان از استانداردهای با کیفیت بالا، سازمان باید هم در کسب و کار اصلی توسعه استانداردها پیشرفت کند – که شامل استفاده از شیوه های مناسب استاندارد سازی مانند آنهایی است که توسط سازمان تجارت جهانی ایجاد شده است – و هم اطمینان حاصل کند که بیشترین استفاده از شبکه ارزشمند اعضای ملی و کشورها بعمل آمده است.

برای دوره ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، “توسعه استانداردهای با کیفیت بالا از طریق عضویت جهانی ایزو” به معنی:

تعالی در فعالیت اصلی توسعه استانداردها
• توسعه استانداردهای مرتبط با بازار که نیازهای صنعت، تنظیم کننده ها،مصرف کنندگان و سایر گروه های ذینفع را آدرس دهی می کند.
• بهبود انسجام، کارایی و توسعه بهنگام استانداردها از طریق مدیریت مناسب پروژه از نظر فنی بعلاوه رویه های اثربخش و پشتیبانی موثر اطلاعات و ارتباطات
• اطمینان از اینکه کارشناسان به طور مداوم در مورد کاربران استانداردهای ایزو فکر می کنند
• تقویت توانایی کمیته های ایزو و رهبران آنها برای ایجاد اجماع در میان کارشناسان کشورهای مختلف، فرهنگ ها و دسته های ذینفعان
• در نظر گرفن مسائل افقی و سیستمی برای برنامه کاری موجود و زمانهای توسعه زمینه های جدید
• به اشتراک گذاری ابزار و فن آوری برای تسهیل کارهای توسعه ISO

بهره برداری از ارزش کامل شبکه اعضای ISO
• ایجاد ظرفیت در اعضا، برای اطمینان از اینکه آنها می توانند در بازارهای خود از مشارکت ذینفعان تا انتشار استانداردها خدمت کنند
• جمع آوری، به اشتراک گذاری و ساخت بر روی بهترین شیوه اعضا، برای هدایت تعالی در سراسر سیستم ISO، به عنوان مثال، تقویت همکاری منطقه ای و بهبود شبکه در میان اعضا
• سرمایه گذاری در روابط بین اعضا، برای شناسایی نیازهای جدید در راستای استانداردهای مورد نیاز بازار

استراتژی سازمان جهانی استاندارد ایزو- ISO 2016-2020 – بخش اول

زمانی که جهان موافق است، اتفاقات بزرگ اتفاق می افتد

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی با عضویت ۱۶۵ سازمان ملی استاندارد است. از طریق اعضای آن،کارشناسان ها گرد هم می آیند و دانش های شان را به اشتراک می گذارند و توسعه استانداردهای داوطلبانه، انضباطی، مبتنی بر رضایتمندی استانداردهای بین المللی را که از نوآوری حمایت می کنند و راه حل هایی برای چالش های جهانی ارائه می دهند را باعث می شوند. ایزو هر کاری را برای پاسخگویی به نیازهای صنعت و ایجاد جذابیت برای صنایع مختلف انجام می دهد، همچنین برای تنظیم کننده گان، مصرف کنندگان، سهامدارن و ذی نفعان نیز جذابیتهایی ایجاد می نماید.
رهبری در زمینه خود و پشتیبانی گسترده اعضای آن، ایزو را دارای یک حکمرانی قدرتمند، با کددهی اصول اخلاقی و استانداردهای توسعه نموده است استراتژی ISO 2016-2020 بر پایه این اصول محکم ساخته شده و طی پنج سال آینده راهنمایی برای سازمانها در تصمیم گیری هایشان خواهد بود.

به طور خاص، این استراتژی به سازمان کمک خواهد کرد که به آینده پاسخگو باشد، در جاهایی؛
• چالش های فنی، اقتصادی، قانونی، محیط زیست، اجتماعی و سیاسی نیاز به بررسی و بهبود مستمر سیستم ISO خواهد داشت.
• مشارکت ذینفعان و چالش های مالکیت معنوی ایزو، به عنوان یک فرصت کلیدی و توامان ریسک برای ISO همچنان ادامه خواهد داشت.

طرح استراتژیک بر شش راهبرد استراتژیک ISO برای دوره ۲۰۱۶-۲۰۲۰ تمرکز دارد. این یک سند زنده است که در آن جهت گیری استراتژیک،برای انعکاس فرضیه های جدید مورد نیاز است. این شش جهت ارتباط و رابطه بین آنها در ادامه نشان داده شده است. استراتژی ISO 2016-2020، همچنین به عنوان پایه ای برای برنامه اقدامات ایزو برای کشورهای در حال توسعه در سال های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ خواهد بود، که مسائل مربوط به کار ISO با کشورهای در حال توسعه را مورد توجه قرار می دهد.

شش راهبرد ایزو برای ۲۰۱۶-۲۰۲۰ به هم متصل هستند

۱- توسعه استانداردهای کیفی بالا، از طریق اعضای جهانی ایزو
۲- “مشارکت ذینفعان و شرکای کلیدی
۳- یک بنیاد قوی در توسعه سازمانها و مردم
۴- استفاده از موثر از فناوری
۵- تمرکز بر ارتباطات
و هدف نهایی
۶- استانداردهای ایزو مورد استفاده در همه جا

هدف ISO این است که استانداردهای بین المللی مربوطه که در همه جا مورد استفاده قرار می گیرند، تولید شوند.

برای دوره ۲۰۱۶-۲۰۲۰، “استانداردهای ایزو مورد استفاده در همه جا” به معنی:

• اطمینان از یک مجموعه منسجم و معتبر از استانداردها که به طور موثر توسط صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و مزایای قابل توجهی را برای اقتصادها به ارمغان می آورد
• تولید استانداردهای بین المللی در یک زبان روشن و قابل فهم، آسان برای خواندن و کاربر پسند
• فعال کردن اعضای ISO برای موفقیت در بازارهای خود، ترویج استفاده از استانداردهای ایزو و ارائه محتوای ایزو به مشتریان خود
• افزایش پذیرش استانداردها به عنوان ابزارهای عملکردکسب و کار
• شناسایی و برآورده ساختن نیازهای مشتریان، با تمرکز بر نحوه استفاده از استانداردهای ISO و دسترسی به آنها
• توسعه اطلاعات حمایت کننده ای که استانداردهای بین المللی را بهمراه داشته و اعضای آن می توانند به مشتریان خود در صورت نیاز ارائه دهند
• ارائه مجموعه ای از استانداردهای ارزیابی انطباق بین المللی که قابل اجرا به تمام بخش ها باشد و همه انواع ارزیابی انطباق
که کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که ذینفعان به اجرای استاندارد ها اعتماد دارند
• پیاده سازی سیاست های حفاظت از حقوق مالکیت معنوی که توسط توسعه دهندگان و مشتریان به خوبی شناخته شده و مورد احترام است

.

ISO 50001: 2018 – سیستم مدیریت انرژی

ISO 50001 – مدیریت انرژی

استفاده موثر از انرژی به سازمان ها در صرفه جویی هزینه و همچنین کمک به حفظ منابع و مقابله با تغییرات اقلیمی کمک خواهد کرد.
ISO 50001 تمام بخش های سازمان را پشتیبانی می کند تا از طریق توسعه یک سیستم مدیریت انرژی (EnMS) به طور موثرتری از انرژی استفاده کنند.

ISO 50001: 2018 – سیستم مدیریت انرژی

ISO 50001 مبتنی بر مدل سیستم مدیریت بهبود مداوم است که این الگو برای دیگر استانداردهای شناخته شده مانند ISO 9001 یا ISO 14001 استفاده می شود.
این امر سازمان ها را برای یکپارچه سازی سیستم استاندارد مدیریت انرژی با استانداردهای مدیریت کیفیت و مدیریت زیست محیطی آسان تر می کند و راه بهبود را در تمامی سیستمهای مدیریت هموارتر می سازد.

ISO 50001: 2018 چارچوبی برای الزامات سازمانها فراهم می کند تا:
• ایجاد یک خط مشی برای استفاده موثر از انرژی
• تعیین اهداف کلان و خرد برای برآورده ساختن خط مشی
• تهیه و استفاده از داده برای درک بهتر و تصمیم گیری در مورد استفاده از انرژی
• اندازه گیری نتایج
• بازنگری این که خط مشی خوب عمل می کند و
• بهبود به طور مداوم مدیریت انرژی
• صدور گواهینامه ISO 50001

استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ الزامات لازم برای ایجاد، اجرا، حفظ و بهبود سیستم مدیریت انرژی (EnMS) را مشخص می کند. نتیجه مورد نظر این است که سازمان را قادر به دنبال نمودن یک رویکرد سیستماتیک در دستیابی به بهبود مستمر عملکرد انرژی و EnMS می نماید.

تجزیه و تحلیل CEM نشان می دهد که پیاده سازی استاندارد ISO 50001 در بخش های تجاری و صنعتی در سراسر جهان می تواند تا سال ۲۰۳۰ صرفه جویی انرژی تجمعی حدود ۶۲ عضویوول را کاهش دهد و هزینه های انرژی تقریبا ۶۰۰ میلیارد دلار را از بین ببرد و ۶ میلیون و ۵۰۰ میلیون تن انتشار گاز CO2 را از بین ببرد. پیش بینی تخمین سالانه انتشار گازهای گلخانه ای معادل حذف ۲۱۵ میلیون خودرو مسافری از جاده است.
تجزیه و تحلیل CEM نشان می دهد که پیاده سازی استاندارد ISO 50001 در بخش های تجاری و صنعتی در سراسر جهان می تواند تا سال ۲۰۳۰ صرفه جویی انرژی تجمعی حدود ۶۲ exajoules را کاهش دهد و هزینه های انرژی تقریبا ۶۰۰ میلیارد دلار را از بین ببرد و ۶ میلیون و ۵۰۰ میلیون تن انتشار گاز CO2 را از بین ببرد. پیش بینی تخمین سالانه انتشار گازهای گلخانه ای معادل حذف ۲۱۵ میلیون خودرو مسافری از جاده است.

علاقمندان می توانند ترجمه استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ را از انتشارات گروه بیکران راهکار سعادت (BRS) می توانید تهیه فرمایند و همچنین برای شرکت در دوره های آموزشی و هم اندیشی مرتبط با استانداردهای مدیریت و ایزوها می توانید با آکادمی آموزش BRS تماس حاصل فرمایید.

متن فارسی استاندارد ISO10004 ویرایش سال ۲۰۱۸

در جدیدترین نسخه استاندارد ISO10004 ویرایش سال ۲۰۱۸ راهنمایی مطلوب برای تدوین روش های حرفه ای اندازه گیری میزان رضایت مشتریان ارائه گردیده است.
استاندارد مدیریت کیفیت- رضایت مشتری یعنی ایزو ۱۰۰۰۴ تاکید دارد که صرف ارائه فرم نظرسنجی به مشتریان و تحلیل آن ها نمی توان میزان واقعی رضایت مشتریان را نشان دهد.
در این استاندارد شاخص رضایت مشتریان “CSI) “customer satisfaction index) مطرح می شود که شاخصی مطلوب و آمیخته از پارامتر های مختلف برای اندازه گیری رضایت مشتریان است و استاندارد روش های تحقیق آمیخته را پیشنهاد می دهد.

ترجمه ارائه گردیده براساس آخرین ویرایش استاندارد ISO10004 در سال ۲۰۱۸ بوده و سعی گردیده متنی روان و فنی تقدیم متخصصان این حوزه گردد.

مرکز انتشارات بیکران راهکار سعادت همواره سعی در چاپ و ارائه ترجمه جدیدترین استانداردهای روز دنیا با همکاری متخصصین فن داشته و از علاقمندان به حوزه استانداردهای ایزو و مباحث وابسته برای همکاری در این عرصه دعوت بعمل می آورد .

برای دانلود متن فارسی استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ و مدیریت رضایت مشتریان می توانید از لینک ذیل استفاده نمایید

ISO10004-2018-BRSM

ایزو ۹۵۶۴- خدمات مالی – مدیریت و امنیت شماره شناسایی شخصی (PIN)

ایزو ۹۵۶۴ ویرایش سال ۲۰۱۷ قسمت اول

خدمات مالی – مدیریت و امنیت شماره شناسایی شخصی (PIN)

شماره شناسایی شخصی یا پین اسم رمزی عددی، که میان یک سامانه و یک کاربر به اشتراک گذاشته شده و از آن جهت اصالت سنجی کاربر در سامانه استفاده می شود. معمولا از کاربر درخواست می‌شود یک نشانه یا شناسه نامحرمانه (شناسه کاربر) را همراه با یک شماره شناسایی شخصی محرمانه، بوجود اورد تا امکان دستیابی به سامانه برای او فراهم گردد. سامانه نیز تنها در صورتی اجازهٔ دسترسی به کاربر را می‌دهد که عدد واردشده با عدد ذخیره‌شده در سامانه یکی داشته باشد. بنابراین برخلاف نام کاربری، از روی پین شناسایی فرد کاربر امکان پذیر نخواهد بود.

استاندارد ایزو ۹۵۶۴ از جمله استانداردهای مرتبط با صنعت بانکداری بوده و بعلت اهمیت موضوعات امنیتی در دادستدهای مالی از جمله استانداردهای ایزو پرکاربرد در صنعت فوق است.

قسمت ۱: اصول و الزامات اساسی برای PIN ها در سیستم های مبتنی بر کارت

ایزو ۹۵۶۴-۱:۲۰۱۷ اصول و تکنیک های اساسی را در راستای حداقل اقدامات امنیتی لازم برای مدیریت موثر بین المللی شماره شناسایی شخصی (PIN) را ارائه می دهد.
این اقدامات برای کسانی که مسئول اجرای روش های مدیریت و حفاظت از شماره شناسایی های شخصی (PIN) در هنگام ایجاد، صدور، استفاده و غیرفعال شدن آنها هستند، قابل اجرا هستند.
ایزو ۹۵۶۴-۱:۲۰۱۷ برای مدیریت دارنده کارت PIN ها، به عنوان وسیله تأیید اعتبار کارت ها در سیستم های بانکی خرده فروشی، بویژه دستگاه های ATM، پایانه های POS، جعبه های اتوماتیک سوخت، ماشین آلات فروش، کیوسک های بانکی و سیستم های انتخاب و تغییر PIN قابل استفاده است.این امر برای محیط های صادر کننده و تبادل قابلیت کاربرد دارد.
الزامات استاندارد ISO 9564-1: 2017 پوشش دهنده موارد ذیل نیستند:
۱) مدیریت PIN و امنیت در محیط هایی که هیچ ارتباط رمزنگاری مداوم بین دستگاه مبدا مبادله و گیرنده وجود ندارد، به عنوان مثال استفاده از مرورگر برای خرید آنلاین (برای این محیط، به ISO 9564-4 مراجعه کنید)؛
۲) حفاظت از PIN در برابر ضرر و یا سوء استفاده عمدی توسط مشتری؛
۳) حریم خصوصی دادههای غیر تراکنش پین؛
۴) حفاظت از پیام های معاملات در برابر تغییر یا جایگزینی؛
۵) حفاظت در مقابل پخش PIN یا معامله؛
۶) تکنیک های مدیریت کلیدی خاص؛
۷) تایید پین آفلاین در دستگاه های بدون تماس؛
۸) الزامات خاص مربوط به مدیریت PIN که مربوط به کارکرد فنی چند اپلیکیشن ICC باشد.

ایزو ۲۰۱۲۱ ؛ استاندارد رویداد پایدار

در بین استانداردهای تخصصی ایزو، استانداردی نیز به منظور پشتیبانی از برگزار کنندگان و برگزاری رویدادهای مختلف ( ورزشی، تجاری، فرهنگی، و سیاسی) انتشار یافته است. این استاندارد که با عنوان ایزو ۲۰۱۲۱ ارائه شده، سیستم های مدیریت رویدادهای خاص را در بر می گیرد.
در واقع این استاندارد با پوشش چنین رویدادهایی، از عدم بروز صدمات زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، انرژی و… اطمینان حاصل می کند.
ایزو ۲۰۱۲۱ استانداردی است برای کمک به شرکتها و سازمان ها در برگزاری رویدادها و نیز کنترل حوادث مربوط به فعالیت ها، خدمات و محصولات در رویدادهای برگزار شده است.

ایزو ۲۰۱۲۱ را می توان برای تمامی رویدادها اعم از یک دوره مسابقات محلی تا رویدادهای عظیم از قبیل المپیک و پارا المپیک به کار برد. این استاندارد تایید می کند که رویداد مورد نظر دارای مزایای اقتصادی، زیست محیطی و احتماعی خواهد بود، کمترین میزان اتلاف منابع، مصرف انرژی و تنش در جوامع محلی را خواهد داشت و هدف اصلی آن توسعه پایدار است. استاندارد رویدادهای پایدار ، همایش ها و مراسم ورزشی را به شیوه ای استاندارسازی می نماید که تمامی اقدامات برگزار کنندگان از آماده سازی تا اجرای مسابقات و رویدادهای پس از مسابقات با تمرکز بر توسعه پایدار شکل گیرند.

سیستم مدیریت پایداری رویدادها – ISO 20121
رویدادها هزینه های سنگینی بر روی منابع، جامعه و محیط زیست ما می گذارند.آنها می توانند زباله های قابل توجهی تولید کنند، فشار بر منابع محلی مانند آب و انرژی وارد کرده،و یا حتی تنش در جوامع محلی را از شعله ور کنند. با استفاده از ISO 20121 شما می توانید رویداد مرتبط را بدون توجه به نوع یا اندازه آن پایدار سازید.

چگونه کار می کند؟

ISO 20121 راهنمایی برای مدیریت رویداد و بهترین روش مدیریت رویداد ارائه می دهد تا به شما کمک کند رویداد خود را مدیریت و تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و محیطی آن را کنترل کنید. هر اقدام، اعم از تکیه بر آب شیر به جای بطری های پلاستیکی تا تشویق استفاده از حمل و نقل عمومی را شامل می شود. همچنین ممکن است به کاهش هزینه های غیر ضروری کمک می کند.
رویکرد انعطاف پذیر ISO 20121 به این معنی است که می توان آن را برای همه نوع رویدادها، از جشنواره های موسیقی تا مهمانی های مدرسه استفاده کرد. استاندارد بوسیله ورودی های بسیاری از سهامداران مختلف از جمله نمایندگان صنایع رویداد توسعه یافته است، تا بتواند عملی و مفید باشد. این مراحل تمام مراحل زنجیره تامین حوادث را آدرس دهی می کند و شامل پایش و اندازه گیری خطوط راهنما می شود.
برای چه کسانی کاربرد دارد ؟
اگر شما در هر صنعتی از رویداد شرکت داشته باشید، این استاندارد برای شما مناسب است.
ISO 20121 با موفقیت برای تمام انواع رویدادها، از فستیوال های موسیقی تا مهمان های مدرسه استفاده می شود.

ارتباط با سایر استانداردها:

استاندارد مدیریتی ایزو ۲۰۱۲۱ با سایر استانداردهای ایزو مانند استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ ( مدیریت کیفیت) و نیز ایزو ۱۴۰۰۱ ( مدیریت محیط زیست ) قابلیت یکپارچه سازی دارد.

iSO 26000 – استاندارد مسئولیت اجتماعی

iSO 26000 – استاندارد مسئولیت اجتماعی

کسب و کارها و سازمان ها در خلاء کار نمی کنند. ارتباط آنها با جامعه و محیط زیست که در آن مشغول فعالیت هستند، عوامل مهمی در ادامه کار آنها به شکل اثربخش است. همچنین به طور فزاینده ای در اندازه گیری عملکرد کلی آنها مورد استفاده قرار می گیرند.

ایزو ۲۶۰۰۰ دستورالعمل و راهنمایی است که چگونه شرکت ها و سازمان ها می توانند به شیوه ای اجتماعی عمل کنند. این بدان معنی است که سازمانها به نحوی اخلاقی و شفاف عمل کنند که به سلامت و رفاه جامعه کمک گردد.

ایزو ۲۶۰۰۰: ۲۰۱۰

ایزو ۲۶۰۰۰: ۲۰۱۰ یک استاندارد راهنماست و ارائه دهنده الزامات نیست، بنابراین نمی تواند بر خلاف سایر استانداردهای شناخته شده ISO مورد تأیید (cannot be certified) قرار گیرد .
در عوض، این استاندارد کمک می کند تا مشخص شود چه مسئولیت اجتماعی، به شرکت ها و سازمان ها کمک می کند اصول را به اقدامات موثر تبدیل کنند و بهترین شیوه های مربوط به مسئولیت اجتماعی را در سطح جهانی به اشتراک بگذارند. این هدف در همه انواع سازمانها صرفنظر از فعالیت، اندازه یا مکان آنها است.

این استاندارد در سال ۲۰۱۰ پس از پنج سال مذاکره میان بسیاری از سهامداران مختلف در سراسر جهان نهایی شد. نمایندگان دولت، سازمان های غیردولتی، صنایع، گروه های مصرف کننده و سازمان های کارگری در سراسر جهان در توسعه آن شرکت داشتند، یعنی این نشان دهنده توافق بین المللی است.

پشتیبانی از اجرای ISO 26000

ISO 26000 توسط یک گروه کاری از حدود ۵۰۰ کارشناس توسعه یافته است. در خلال انتشار این استاندارد، گروه کاری منحل شد.

مدارک و مستندات برای حمایت از اجرای ISO 26000:
پروتکل ارتباطات – سازمانها می توانند از اصطلاحات مناسب استفاده کنند تا در مورد استفاده خود از ISO 26000 ارتباط برقرار کنند
مواد آموزشی پایه ایزو ۲۶۰۰۰ در قالب پاورپوینت و آموزش پروتکل آموزش [PDF]
کسانی که ISO 26000 را با دستورالعمل های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD”” برای شرکت های چند ملیتی و برنامه ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد (اهداف توسعه پایدار) پیوند می دهند.